Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I videon: Flygmekanikereleven Laura Piecychna i en simulator av Airbus A320 som finns på skolan. Foto: Mats Hedström/SVT

Arlanda larmar om mekanikerbrist: ”Plan blir stående på marken”

Uppdaterad
Publicerad

Först kom pandemin – när den var över kom pensionsavgångarna. Det får flygbranschen att slå larm – utan fler flygmekaniker blir planen stående på marken.

– Det händer redan idag, säger Åsa Backman vid Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, TYA.

Först ledde pandemin till att många flygmekaniker och flygtekniker fick lämna sina jobb. Men när flygtrafiken nu åter tagit fart har de tagit jobb i andra branscher och kommer inte tillbaka.

– På det kommer stora pensionsavgångar, säger Åsa Backman vid TYA.

Nu säger 88 procent av verkstäderna i landet för underhåll och reparationer att de behöver nyrekrytera inom tre år.

Simulator lockbete

Ett av landets riksgymnasier för blivande flygmekaniker ligger på Arlanda flygplats. Där slår man in på en ny väg för att locka elever att välja flygmekanikeryrket framför andra tekniska utbildningar.

Man har installerat en flygsimulator – som imiterar en Airbus A320 – som lär eleverna på handfast sätt om flygprestanda, underhåll och reparationer.

Klippet: Hur går det för flygmekanikereleven Laura Piecychna att landa en Airbus A320.

Fakta

  • TYA har släppt sin femte rapport om kompetensbehovet bland flygmekaniker och flygtekniker för både flygplan och helikoptrar och den visar på ett stort rekryteringsbehov framåt.
  • 88 procent av företagen uppger att de har behov av att anställa flygmekaniker de närmaste tre åren. 74 procent planerar att nyrekrytera flygtekniker under samma period. Samtidigt upplever 55 procent av företagen ett underskott på tillgänglig personal.
  • Undersökningen genomförs vart tredje år. Frågorna har gått till samtliga företag som har så kallad Part 145-certifiering enligt Transportstyrelsen. Av 40 tillfrågade företag svarade 29, inklusive SAS, SAAB, Försvarsmakten och Svenskt Ambulansflyg.

Källa: TYA, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.