Karl Orton är teknisk chef på Keolis, som bland annat kör busstrafiken för SL i Stockholms innerstad. Han menar att det är en realistisk målsättning att 70 procent av busstrafiken ska vara elektrifierad år 2030.
– Det pågår en enorm teknisk utveckling just nu. Från 2021 kommer till exempel flera stora fordonstillverkare att ha många bussmodeller ute på marknaden, säger Karl Orton.
Nya förutsättningar för att planera turlistor
Bussbolagen kommer att behöva lära sig att planera kollektivtrafiken utifrån de nya förutsättningar som finns när det gäller elbussar, menar Karl Orton.
– Det finns ju begränsningar för hur långt man kan köra på en laddning. Dessutom krävs det en bättre laddinfrastruktur – vi behöver kanske kunna ladda våra fordon även på andra platser än i själva bussdepåerna.
Robust elnät krävs
För att nå SL:s mål krävs det att flera parter samarbetar. Elbranschen måste se till att det finns ett robust och starkt elnät, som klarar av att många bussar laddas samtidigt på samma plats. Fastighetsägarna behöver engagera sig när det ska byggas nya laddstationer på allmän plats.
– Kommunerna är ofta positiva till att bistå med mark. Men om en ny laddstation innebär att till exempel parkeringsplatser försvinner, så kommer säkert andra grupper i samhället att ha synpunkter, säger Karl Orton.