Lars Holmström är ordförande för Byggnads i Stockholm-Gotland. Foto: TT

Sex döda under arbetet med Citybanan – skarp kritik från facket

Uppdaterad
Publicerad

Citybanan invigs nu på söndag. Men det har inte bara kostat i pengar utan även i liv. Sex byggnadsarbetare har omkommit under åren och nu riktar Byggnads skarp kritik mot Trafikverket.

Fackföreningen Byggnads har tidigare kritiserat Trafikverket och menat att man har haft bristande säkerhetstänk. Man menar också att Trafikverket låtit låga priser gå före säkerheten i upphandlingarna.

– I förlängningen ligger ansvaret för en byggnadsarbetares säkerhet i en schysst upphandling. Skillnaden kan vara om du kommer hem från jobbet eller inte, säger Byggnads ordförande i Stockholm-Gotland, Lars Holmström i ett pressmeddelande.

Citybanan

Håller inte med facket

Kjell-Åke Averstad är projektchef på Trafikverket. Han håller inte med om att upphandlingarnas fokus varit på låga priser.

– Absolut inte. Säkerheten har ständigt varit i första rummet. Det är helt fel att säga att vi bara har gått på pris, säger han till SVT.

Averstad medger att man i flera fall har gått på hög kvalitet i kombination med lägsta pris.

– Det är den bästa kombinationen. Sedan har mycket i kritiken handlat om att vi har handlat en del på den internationella marknaden. Men utländska företag kan vara precis lika duktiga.

”Onormalt olycksdrabbat”

Lars Holmström på Byggnads menar att Citybanan har varit ett krångligt och ”onormalt olycksdrabbat projekt”. Cirka 150 olyckor har rapporterats, enligt Trafikverket.

– Vi pratar om en byggtid på över tio år. I snitt har det varit tolv olyckor per en miljon arbetade timmar. Och det var ett normalvärde när vi startade för tio år sedan, säger Kjell-Åke Averstad.

– Alla olyckor är utredda och man har inte hittat några systematiska brister.

Bättre nu än förr

Hela branschen har ett bättre säkerhetstänk nu än för tio år sedan, menar Averstad. Men från Byggnads sida menar man att det nu är upp till bevis när bygget av Förbifart Stockholm dras igång på allvar.

– Vi vill absolut inte se några dödsfall nere i de nya tunnlarna, säger Lars Holmström.

För Trafikverket är målbilden noll omkomna.

Blir det färre olyckor nu när säkerhetstänket är bättre?

– Ja, det tror jag, säger Averstad.

Dödsolyckorna

Sex arbetare omkom under arbetet med Citybanan. Trafikverket har utrett fem av de sex fallen. Två omkom i maskinolyckor, en arbetare ramlade från en stege, en fick en tappad balk över sig och ytterligare en blev påkörd av ett tåg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Citybanan

Mer i ämnet