Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– När vi startade 2007 ringde folk till oss och sa: ”vad får jag för min båt?”. Idag frågar de: ”vad kostar det att skrota den?”. Så vi har ändå kommit långt på femton år, säger Maria Rindstam (till höger). Foto: Omar Daham/SVT

De basar över båtskroten på Muskö – Sveriges största och första båtskrot

Uppdaterad
Publicerad

Båtskroten på Muskö i Haninge spår att antalet skrotbåtar kommer att fortsätta öka i framtiden. Anledningarna till det är flera. 

När Båtskroten på Muskö startade sin verksamhet 2007 hade båtvrak tidigare tagits om hand mer slumpmässsigt.

– Det är klart att det har skrotats båtar innan vi började, men inte så här organiserat och som är miljömässigt, menar Maria Rindstam som är delägare.

Nyheter från redaktionen i Flemingsberg

– Innan har det funnits lösningar med försäkringsbolag som använt sig av vissa varv och så.

Bortskämda kommuner

I och med att Maria Rindstam och kollegan Josefin Arrhénborg är baserade i Haninge började man tidigt samarbeta med närliggande kommuner.

– Just Haninge och Nynäshamn är väldigt bortskämda i den här frågan.

Se när en 70-talsbåt skrotas i klippet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nyheter från redaktionen i Flemingsberg

Mer i ämnet