Jan Valeskog (S) och Joakim Larsson (M) är två politiker som äger bilar som inte hade tillåtits i centrala Stockholm vid ett införande av miljözoner. Foto: Stockholms stad/TT

Borgarråden som hade fått byta bil vid införande av miljözoner

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen väntas under våren ge besked om att ge kommuner möjligheten att införa miljözoner. Stockholm skulle vara en av kommunerna som väntas ta denna möjlighet. Och flera topppolitiker i staden hade då fått byta bil.

För att förbättra luften i städerna har regeringen flaggat för att kommunerna ska kunna införa nya miljözoner som ställer krav på vilka fordon som får köra inne i städerna. Stockholm är redan i startgroparna för miljözoner. Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) har uttryckt att tjänstemännen står redo men att de väntar på att regeringen ska ge klartecken.

Transportstyrelsen har beräknat att runt 50 000 bilar skulle beröras i Stockholmsområdet. Några av bilarna ägs av borgarråden som beslutar om i vilken omfattning och hur snabbt som miljözonerna ska införas.

Val 2018 – #dinröst

Toppolitiker tvingas byta bil

Finansborgarrådet Karin Wanngård (S) har en Volvo XC60 i familjens ägor. Den ska enligt uppgifter släppa ut 139g koldioxid per kilometer. Eftersom den är dieseldriven och endast Euro 5-klassad kommer den inte få tillstånd att köras i miljözon klass 2.

Likaså har stadsbyggnadsborgarrådet Jan Valeskog (S) en Euro 5-klassad dieselbil, i form av en Ford C-Max från 2012. En bil som inte heller den skulle få köras i miljözon klass 2.

Socialborgarrådet Åsa Lindhagen (MP) är gift med en kvinna som har en Volvo V50 skriven på sig. Även denna bil är diseldriven och Euro 5-klassad.

Både Daniel Helldén (MP) och Cecilia Brinck (M) har bilar som är så rena eller nya att de skulle tillåtas köras i miljözon klass 2.

Värsta utsläppsboven

Det borgarråd som har den bil som släpper ut mest koldioxid är Joakim Larsson (M). Han äger en Land Rover Discovery från 2010 som enligt uppgifter släpper ut 244 g/km.

– Jag vet att det släpper ut mycket när man kör. Men vi använder den lite. I stort sätt kör vi den bara när vi åker norrut. Vi är en stor familj och har prioriterat säkerhet, säger han.

Hur ser du på det personliga ansvaret över att minska klimatutsläppen?

– Det är viktigt men som sagt gör vi inget stort klimatavtryck. Vi bor centralt i staden och använder benen och kollektivtrafiken.

Fakta: Miljözoner

Regeringen har i regeringsförklaringen lovat möjliggöra för kommuner att införa miljözoner från 2020.

Transportstyrelsen har förslagit att detta skall ske med två nya typer av zoner:

  • Miljözon klass 2 omfattar personbil, lätt lastbil och lätt buss. Här krävs att fordon som drivs med diesel uppfyller kraven för Euro 6 och fordon som drivs med bensin, etanol eller gas uppfyller kraven för Euro 5.
  • Miljözon klass 3 omfattar personbilar, motorcyklar, mopeder klass I och lätta och tunga lastbilar och bussar. Här krävs att de lätta fordonen drivs med el eller vätgas och att de tunga fordonen drivs med el eller vätgas, eller är av typen elhybrid som uppfyller kraven för Euro 6.

Sen tidigare finns Miljözon 1, som innebär förbud för vissa lastbilar och bussar, infört i Stockholm, Göteborg, Malmö, Mölndal, Uppsala, Helsingborg, Lund och Umeå.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Val 2018 – #dinröst

Mer i ämnet