• Viktigt meddelande:

    Information om skogsbränder på flera platser i landet Läs mer

”Diskussionen om tunnelbana är nästa steg”

Täbys kommunalråd Leif Gripestam (M) om upprustningen av Roslagsbanan och en framtida tunnelbana till Täby.

Närmare 7 miljarder kronor satsas på att rusta upp Roslagsbanan som ska få en kapacitetsökning med 80 procent.

Naturligtvis ett välkommet tillskott för Stockholms nordostsektor som dras med länets sämsta kollektivtrafik – och högsta andelen bilpendlare.

– Det är viktigt att vi som har sämst kollektivtrafik i hela Stockholmsregionen får en kapacitetsökning, säger Leif Gripestam till ABC.

Viktigaste frågan: Hur nå väst?

Roslagsbanans utbyggnad sker i närtid. Diskussionen om tunnelbana är nästa steg, enligt Gripestam som menar att den viktigaste frågan i nordostsektorn är en kollektivtrafikutbyggnad som gör det enklare att ta sig västerut.

– Det handlar om att alla människor inte kan åka in och byta vid Centralen. Det är inte attraktivt att åka kollektivt på det sättet och därför måste vi hitta olika sätt att komma västerut. Där skulle tunnelbana vara det allra bästa sättet, säger Gripestam. Han refererar till en undersökning där hans tes får stöd.

– Därför är det viktigt att den nya tunnelbanan som ska dras via Solna dras till nordostsektorn, säger han.

Dåliga flygplatsförbindelser

– Man får bäst effekt om man kan kombinera en tunnelbana via Danderyd som går västerut. Att bara bygga ut den röda linjen så att den går parallellt med Roslagsbanan innebär inte så stora effekter, säger Gripestam.

I dagsläget är det knöligt att ta sig från Danderyd och Täby till Arlanda.

Just nu förs diskussioner om att förlänga Roslagsbanan till Arlanda – någonting Gripestam välkomnar.

”Inga byggnader i vägen”

– Av alla transporter från Täby och Danderyd till Arlanda är det bara en procent som går med kollektivtrafik. Man måste åka bil – det är jätteknöligt. Så frågan om att förlänga Roslagsbanan dit är jätteviktig. Det skulle öppna upp nordostsektorn mot hela världen. Dessutom ökar antalet arbetsplatser runt flygplatser, säger han.

– Det skulle inte vara så komplicerat. Det är bara 1,3 mils förlängning och inga byggnader i vägen, säger Gripestam.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Tunnelbanan byggs ut

Mer i ämnet