Bland de första gatorna att få förbud mot dubbdäck var Hornsgatan på Södermalm i Stockholm.
– Det är ytterst få som bötfälls för dubbdäck på Hornsgatan. Under 2019 var det någon enstaka, man kan säga i det närmaste noll, som bötfälldes. Den här frågan är minst sagt lågprioriterad hos oss, säger Rolf Lindelöf som hanterar ordningsböter i city i Stockholm.
I Stockholm infördes förbud mot dubbdäck på Hornsgatan den 1 januari 2010. Sedan den 1 januari 2016 är dubbdäck bannlysta också på Fleminggatan på Kungsholmen och på Kungsgatan i city.
Kommunen bestämmer
Det är kommunerna som fattar beslut om att förbjuda dubbdäck på vissa gator. Syftet är att minska halten av giftiga partiklar i luften.
Även om frågan om att lagföra de som bryter mot dubbförbudet är lågt prioriterad hos polisen fyller förbudet ändå en funktion, tror Ulrika Borg, som är straffrättsexpert.
– Framför allt är det allmänpreventivt, man lagstiftar och säger att detta är fel. För allmänhetens del, om man vet att något är förbjudet, försöker man i första hand inte bryta mot sådana regler, säger hon.
– Jag är av den uppfattningen att mycket av sådan här reglering trots allt får ett genomslag bland allmänheten.
Rolf Lindelöf vid Stockholmspolisen håller med om den bilden.
– Det är faktiskt en hel del som avhåller sig från att köra med dubbdäck på de här gatorna, tack vare förbudet. På det sättet är det meningsfullt, säger han.