– Det var en ganska väntad dom. Det var väntat att Swedavia skulle få gehör för sina argument. Men vad vi ser som positivt är att Swedavia i ökad utsräckning ska göra icke-raka inflygningar i lågtrafik – där har Upplands Väsbys syn tagits till vara, säger Mathias Boman (S), som är kommunstyrelsens ordförande i Upplands Väsby till ABC.
Hur ska ni agera nu?
– Vi har länge kämpat för att minska bullret över Upplands Väsby och efter att vi analyserat domen grundligt får vi se hur vi ska agera, säger Mathias Boman.
Miljöpartiet i Stockholms stadshus menar att domen nu gör det möjligt att flytta över flygtrafiken från Bromma.
– Min utgångspunkt är att Stockholmsregionen behöver både Bromma och Arlanda. För kommunikationer, tillväxt och jobb. Det är alldeles för tidigt att väcka frågan om att avveckla Bromma, säger Mathias Boman.
Rosersbergsbor lättade
Föreningen Rosersbergs Villastad är lättad över beslutet. Hade tingsrättens beslut stått sig hade konsekvensen blivit att den mesta av trafiken fått landa på bana ett, med tråkiga konsekvenser för de boende i Rosersberg, söder om Arlanda.
– Det hade säkert inneburit en dubblering av trafiken, säger Per Hoffner, ordförande för föreningen.
Mark- och miljööverdomstolens beslut innebär en mer rättvis fördelning av bullret, enligt Hoffner.
Väsbybor negativa
Boende i Väsby, också det söder om Arlanda, gillar däremot inte beslutet, i alla fall inte enligt Föreningen Väsbybor mot flygbullers ordförande Benny Reuterhagen.
– Mycket dåligt. Det här innebär mera flygbuller än vad det har varit, säger han.
Mera flyg på landningsbana 3 ger mer buller för Väsbyborna, enligt Reuterhagen.
De förbehåll som domstolen pekar på, att inflygningarna över Upplands Väsby ska undvikas när det är möjligt med hänsyn till flygplatsens kapacitet, ger han inte mycket för.
– Vad betyder ”när det är möjligt?”, frågar han sig skeptiskt.