Efter allvarlig kritik mot arbetsmiljön i samband med bygget av vägtunnlarna på Lovön i Mälaren, beslutade Trafikverket att tillfälligt stoppa bygget. Det berättade SVT Nyheter Stockholm i augusti.
När bygget nu dragit igång på allvar efter att man åtgärdat bristerna kommer tunnelsprängningarna att generera enorma mängder bergmassa som måste transporteras bort. För att slippa omfattande slitage på vägarna och många transporter genom tätbebyggda områden, har man beslutat att utnyttja Mälaren som transportväg. Och det är inga små mängder det handlar om.
– Totalt handlar det om ungefär åtta miljoner ton berg som under de närmaste fyra åren ska bort från Lovön, berättar Knut Urtel som är Trafikverkets samordnande byggledare.
Flera fartyg om dagen
För att klara transporterna har man låtit bygga upp två tillfälliga hamnar på Lovön. Den ena på södra sidan och den andra i norr. Härifrån kommer det att gå mellan fem och åtta fullastade fartyg varje dag de närmaste fyra åren. Varje fartyg rymmer mellan 2000 och 3000 ton och det motsvarar ungefär 100 lastbilar.
– Under de här åren räknar vi med att fartygstransporterna kommer att morsvara omkring 250.000 lastbilar. Det är en besparing för vägnätet och vi slipper dessutom tunga transporter genom världsarvet Drottningholm, säger Knut Urtel.
Inga förändrade utsläpp
När det handlar om mängden utsläpp av koldioxid är det inga större vinster att utnyttja vattnet istället för vägnätet. Fartygens koldioxidutsläpp hamnar ungefär på samma nivå som om man hade använt sig av lastbilar. Den stora vinsten är just att bespara vägarna från slitage och att slippa hundratusentals stora lastbilar inom tätbebyggda områden och i den allmänna Stockholmstrafiken.
De bergmassor som transporteras bort från Lovön köps upp för att sedan återanvändas inom till exempel byggindustrin.