Foto: SVT/Fernando Gonzalez

Fastnade i hiss i tre dagar – nödtelefon ur funktion

Uppdaterad
Publicerad

Botkyrkabyggens utredning kring vad som gått fel när en 58-årig man fastnade i en hiss i Alby centrum under tre dagar, visar att nödtelefonen inte fungerade. Det rapporterar Stockholmdirekt.se.

Utredningen visar på flera brister, enligt tidningen. Bland annat ska väktaren som ronderade i Alby centrum under tiden mannen satt fast, aldrig ha kontrollerat hissen. Hissens nödtelefon fungerade heller inte när den testades efter att mannen suttit fast.

Ny nödtelefon installerad

Borkyrkabyggen vidtar nu flera åtgärder. Bland annat har en ny, fungerande nödtelefon installerats i hissen.

Tydligare schema för väktare

Ett tydligare ronderingsschema för väktarna i centrum har också tagits fram, där krav sätts på att utrymmen som hissar ska kontrolleras en gång per kväll.

Larmet ska dock ha fungerat

Enligt utredningen fungerade dock larmet till hissen när det testades samma dag som mannen fördes till sjukhus, måndagen då han påträffades. Detta är en ytterligare funktion förutom nödtelefonen, som kan användas för den som fastnar. Det framgår inte hur mannen kan ha missat att larma, eller om larmet var ur funktion under tiden han satt fast.

Centrumets hissar gås igenom

Samtidigt ska bostadsbolaget gå igenom och undersöka alla sina hissar för att försäkra sig om att larmsystem med mera fungerar som de ska.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.