Foto: SVT/Arkiv

Nu blir det cykelbana på Värtavägen

Uppdaterad
Publicerad

Igår klubbade kommunfullmäktige igenom en ny plan för cykelbanor längs med Värtavägen, och snart kommer beslut om ännu fler vägar för cyklisterna.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén menar att satsningen på Värtavägen ska leda till fler cyklister.

– Framkomligheten i Stockholm är en viktig del av vår stads attraktivitet såväl i dag som i framtiden. Cykelplanen pekar ut hur ett av de kapacitetsstarka och yteffektiva färdmedlen kan bidra till en ökad framkomlighet i Stockholm. Det ska vara enkelt och säkert att cykla i Stockholm och antalet cyklister ska öka, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Den klubbade cykelbanan blir dock mycket dyrare än vad man tidigare räknat på, den kommer nu kosta 58 miljoner kronor och tidigare beräkningar visade på 31 miljoner. Värtavägen blir också ett pilotprojekt för bättre sätt att placera skyltar vid cykelbanor.

Fler cykelbeslut nästa vecka

Nästa vecka beslutar trafiknämnden om olika cykelsatsningar på Västerbronedfarten, Gamla Huddingevägen och längs Bällstavägen vid Annedal. Satsningen är tänkt att sammanlagt kosta 139 miljoner kronor.

På trafiknämndsmötet kommer också en rapport presenteras om cykelstråkel mellan Odenplan och Gullmarsplan via Tegelbacken, ett av Sveriges mest trafikerade cykelstråk.

– Utredningen visar att cykelstråket har brister i utformning, kontinuitet och trafiksäkerhet. Avsiketen är att skapa ett stråk med hög framkomlighet och hög trafiksäkerhet. Åtgärder kommer göras på de platser och sträckor där det i dag finns brister, säger Daniel Helldén.

Planerade cykelsatsningar

Visa

Det här är i korthet vad trafiknämnden väntas besluta om 4 februari:

Gamla Huddingevägen

En ny 1,5 kilometer lång dubbelriktad cykelbana inom befintligt vägomrdåe. Cykelbanan och gångbanan separeras. Färdigt 2017.

Västerbronedfarten

Bredare gång- och cykelbanor på Västerbronedfarten med en bättre koppling mot Gjörwellsgatan. Sträckan kompetteras med en ny gångbana med separering mellan gående och cyklister. Klart 2017.

Bällstavägen vid Annedal

De enkelriktade cykelbanorna får en ökad bredd mellan Dartanjangs gata och Tappvägen, cyklisterna leds ned i en cykelbox vid trafiksignalen för vänstersväng, gång – och cykelbana separeras och cykeltrafiken kommer att gå på cykelbana en större del av sträckan. Genomförs 2016.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer