Trafikborgarrådet Daniel Helldén menar att satsningen på Värtavägen ska leda till fler cyklister.
– Framkomligheten i Stockholm är en viktig del av vår stads attraktivitet såväl i dag som i framtiden. Cykelplanen pekar ut hur ett av de kapacitetsstarka och yteffektiva färdmedlen kan bidra till en ökad framkomlighet i Stockholm. Det ska vara enkelt och säkert att cykla i Stockholm och antalet cyklister ska öka, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
Den klubbade cykelbanan blir dock mycket dyrare än vad man tidigare räknat på, den kommer nu kosta 58 miljoner kronor och tidigare beräkningar visade på 31 miljoner. Värtavägen blir också ett pilotprojekt för bättre sätt att placera skyltar vid cykelbanor.
Fler cykelbeslut nästa vecka
Nästa vecka beslutar trafiknämnden om olika cykelsatsningar på Västerbronedfarten, Gamla Huddingevägen och längs Bällstavägen vid Annedal. Satsningen är tänkt att sammanlagt kosta 139 miljoner kronor.
På trafiknämndsmötet kommer också en rapport presenteras om cykelstråkel mellan Odenplan och Gullmarsplan via Tegelbacken, ett av Sveriges mest trafikerade cykelstråk.
– Utredningen visar att cykelstråket har brister i utformning, kontinuitet och trafiksäkerhet. Avsiketen är att skapa ett stråk med hög framkomlighet och hög trafiksäkerhet. Åtgärder kommer göras på de platser och sträckor där det i dag finns brister, säger Daniel Helldén.