Foodtrucks på stadens gator är nytt. De kommer med alla möjliga specialiteter. Franskt, vietnamesiskt, kärlek eller pulled chicken är några exempel.
– Jag och Janne fick för oss att vi skulle sälja soppa till studenter och i samma veva släppte staden lite på reglerna så att det fanns möjlighet att sälja mat på gatan. Då tänkte vi att det där var någonting vi ville hålla på med, säger foodtruckägaren Svenne Regner som dessutom är ordförande i den nybildade intresseorganisationen Stockholm foodtrucks.
Veteraner i branschen
Trots att de startade 2013 räknar Svenne Regner och Janne Buckley sig redan som veteraner i branschen.
Deras tillstånd har hittills givits av kommunen på försök, men nu är det beslutat att tillstånden blir permanenta. Samtidigt höjer Stockholms stad avgiften för tillståndet från 12 000 till 30 000 kronor om året.
– Jag vet att några av oss kommer att få problem med den här höjda avgiften eftersom det blir för dyrt, säger Svenne Regner.
Tycker höjningen är rimlig
Trafikborgarrådet menar däremot att det är rimligt att höja avgiften avgiften.
– Vi utökar samtidigt tiderna med två timmar på morgonen så att man kan sälja frukost och med två timmar på kvällen så att man kan sälja någon form av nattmat. 2 500 kronor i månaden är inte mycket pengar för att få sälja mat på Stockholms gator, säger trafikborgarrådet Daniel Halldén (Mp).
Vad är det som gör att ni har så svårt att klara ekonomin?
– De flesta av oss har prepkök och annat där vi betalar hyra. Sedan har vi andra kostnader också som kanske inte en restaurang har. Bara försäkringen på den här rackarn kostar massor med pengar, säger Svenne Regner och pekar på foodtrucken.
Ett 70-tal tillstånd
Ett 70-tal tillstånd har delats ut totalt. Ungefär 30 truckar rullar dagligen året om, andra mer sällan. De som rullar dagligen turas i många fall om att stå på samma platser.
I Västberga står till exempel en foodtruck fyra dagar i veckan. Svenne Regner och Janne Buckley parkerar där varannan onsdag.
Efter beskedet om höjd avgift säger Svenne Regner att åtminstone tre ägarpar säljer sina truckar. Tillsammans med sin kollega planerar han däremot att fortsätta trots tuffare förutsättningar.