Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Max Hirsch utbildar skärgårdsbefäl och undrar om förarlösa båtar är en bra idé på den vältrafikerade Riddarfjärden. Foto: SVT

Skärgårdsbefälet om förarlös färja: Vad händer vid en olycka?

Uppdaterad
Publicerad

I vår är tanken att ett norskt rederi ska börja köra en färja över Riddarfjärden mellan Kungsholmen och Södermalm. Målet är att färjan på sikt ska köras utan personal ombord, vilket ifrågasätts av Max Hirsch, som utbildar skärgårdsbefäl och som själv kört färja på Riddarfjärden.

– Det är ett vältrafikerat område. Du har större mälartrafik som går här, det finns seglarskolor, många småbåtar, folk som simmar, paddlar kajak och vindsurfar – vad händer om det sker en olycka, frågar Max Hirsch sig.

Innan färjan börjar köra i Stockholm har mjukvaran testats i drift med passagerare i norska Trondheim, och tusentals virtuella överfarter på Riddarfjärden ska också genomföras i en simulator.

Forskningsprojekt om säkerheten

Knutet till den nya färjan är ett forskningsprojekt där Stockholms Hamnar, tillsammans med bland annat det norska rederiet Torghatten, ska utforska säkerhetsaspekter för självkörande sjötrafik.

– Det kommer gå stegvis från att personal först är med ombord för att sedan kanske stå på kajen och övervaka trafiken med en följebåt. På sikt är rederiets mål att kunna sitta på ett annat ställe och övervaka trafiken, säger Mattias Sandell, utvecklingsstrateg på Stockholms Hamnar.

Hör mer om oron för självkörande båtar – och Stockholms Hamnars svar – i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.