Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Patrick Konde, sakkunnig inom rasism på Friends, förklarar vilken koppling det finns mellan skolkulturen och rasism. Foto: Mattias Lodding/SVT

Friends om rasism i skolan: ”Måste se systematiken bakom”

Uppdaterad
Publicerad
Av lagens sju diskrimineringsgrunder är etnicitet den vanligaste orsaken till att barn och unga trakasseras i skolan, visar stiftelsen Friends årliga rapport. Dessutom ökar mobbningen i svenska skolor.

Varje år släpper Friends en rapport baserad på enkätsvar från skolelever. 2019 års rapport visar, likt tidigare rapporter, att etnicitet är den vanligaste orsaken till att barn och unga trakasseras i skolan.

– Det visar att det finns ett stort problem i skolan, säger Patrick Konde.

Siffror från bland annat Statistiska centralbyrån visar dessutom att mobbning ökar.

Hur stor del har rasism i den ökningen tror du?

– Ska vi lita på den enkät som vi har skickat ut till våra skolor så utgör det en ganska betydande procent.

Kurs för lärare och skolpersonal

För att få fler lärare och pedagoger att våga prata om ämnet och öka kunskapen om vad som kan ingå i begreppet rasism har Friends tagit fram en kurs.

– Vi vill förklara varför rasism uppstår och vilka strukturer som upprätthåller rasism. Det finns en rädsla för ämnet idag. Låg kunskap om hur rasism uppstår gör det svårt att se och arbeta både förebyggande och akut.

Problematisk självbild

Patrick Konde menar att det har funnits ett visst skönmålande av Sverige som ett land där vi inte haft problem med rasism tidigare och därför inte har det nu heller.

– Vi har en ide om Sverige som det mest jämställda och jämlika landet. Den självbilden gör att det blir svårt att faktiskt ta i frågor som rör rasism.

Effekten blir att den som utsätts eller uttrycker en utsatthet för rasism inte tas på allvar, menar Patrick Konde.

– Det blir lättare att få det till att personerna överreagerar eller är för lättkränkta, än att gå in och bemöta.

SVT rapporterade · Rasism – berätta om dina erfarenheter

Inläggen kunde inte hämtas
Prova att ladda om sidan.

Strukturell rasism

Visa

Det finns olika former av rasism och begreppet kan därför delas in i olika termer för att fånga in de olika nivåerna och yttringarna.
Den strukturella rasismen har en grund i ett fördomssystem eller en fördomsförståelse av olika människor. Det kan till exempel vara kopplat till en stereotyp om en viss grupp.
Strukturell rasism uppstår när samhällsstrukturer, exempelvis rättsväsendet eller skolan, exkluderar etniska minoriteter från att delta i samhällslivet på samma villkor som övriga medborgare.
Det handlar om ett system av ojämlika relationer mellan olika etniska grupper i samhället, där osynliga handlingsmönster och processer gynnar personer och grupper från ett majoritetssamhälle medan det utgör hinder för grupper som är i minoritet.

Källa: Antirasistiska akademin

Friends

Organisationen Friends arbetar forskningsbaserat och förebyggande mot mobbning bland barn och unga.
Varje år kartlägger Friends tryggheten på skolor runt om i landet. 2019 års rapport utgår från en kartläggning där totalt 23 171 barn och unga, under tidsperioden 1 augusti 2018 till 1 juni 2019, svarat på frågor om förekomsten av mobbning och kränkningar. Det görs dessutom en enkät för skolpersonal.

Kurs för skolpersonal

Webbkursen Skolan och rasismen består av tre delar om hur skolpersonal kan motarbeta rasism i skolan, kunskap kring vad rasism är samt tips och metoder för att diskutera och arbeta med frågan. Varje kursdel innefattar också tre korta poddavsnitt samt en animerad film. 

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer