Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Patrick Konde, sakkunnig inom rasism på Friends, förklarar vilken koppling det finns mellan skolkulturen och rasism. Foto: Mattias Lodding/SVT

Friends om rasism i skolan: ”Måste se systematiken bakom”

Publicerad

Av lagens sju diskrimineringsgrunder är etnicitet den vanligaste orsaken till att barn och unga trakasseras i skolan, visar stiftelsen Friends årliga rapport. Dessutom ökar mobbningen i svenska skolor.

Varje år släpper Friends en rapport baserad på enkätsvar från skolelever. 2019 års rapport visar, likt tidigare rapporter, att etnicitet är den vanligaste orsaken till att barn och unga trakasseras i skolan.

– Det visar att det finns ett stort problem i skolan, säger Patrick Konde.

Siffror från bland annat Statistiska centralbyrån visar dessutom att mobbning ökar.

Hur stor del har rasism i den ökningen tror du?

– Ska vi lita på den enkät som vi har skickat ut till våra skolor så utgör det en ganska betydande procent.

Kurs för lärare och skolpersonal

För att få fler lärare och pedagoger att våga prata om ämnet och öka kunskapen om vad som kan ingå i begreppet rasism har Friends tagit fram en kurs.

– Vi vill förklara varför rasism uppstår och vilka strukturer som upprätthåller rasism. Det finns en rädsla för ämnet idag. Låg kunskap om hur rasism uppstår gör det svårt att se och arbeta både förebyggande och akut.

Problematisk självbild

Patrick Konde menar att det har funnits ett visst skönmålande av Sverige som ett land där vi inte haft problem med rasism tidigare och därför inte har det nu heller.

– Vi har en ide om Sverige som det mest jämställda och jämlika landet. Den självbilden gör att det blir svårt att faktiskt ta i frågor som rör rasism.

Effekten blir att den som utsätts eller uttrycker en utsatthet för rasism inte tas på allvar, menar Patrick Konde.

– Det blir lättare att få det till att personerna överreagerar eller är för lättkränkta, än att gå in och bemöta.

SVT rapporterade · Rasism – berätta om dina erfarenheter

I chatten får ni gärna berätta om era egna erfarenheter av rasism. Har ni blivit utsatta i skolan eller på jobbet? Är det ett växande problem eller ser ni tvärtom att rasismen minskar?
09.37
Jag har barn mellan 9 och 17 år. Samtliga har blivit utsatta för rasistiska verbala övergrepp vid ett flertal tillfällen. "Jävla svennehora" och"Jävla svenne", ofta i kombination med "jag ska ..."
09.53
Tyvärr är afrofobismen utbredd. Mitt barn har varit ned om läraren som gjort saker utifrån hudfärg och etnicitet. I ena fallet slutade med att läraren förbjöds att ha kontakt med mitt barn av rektorn. När läraren öppnade fritids var de alltid tvungna att vara två vuxna. Mitt barn och rektorn finns inte kvar på skolan idag. Läraren är fortfarande kvar på skolan.
10.31
Det är nog vanskligt att basera kurser om rasism i skolan på 19-hundratalsteorier om strukturell / institutionell rasism.

Dels har rasismen i skolan nog alltid snarare haft sitt ursprung i missriktat identitetsbyggande hos unga, dvs en rasism huvudsakligen sprungen underifrån.

Dels har vi idag många situationer där etniska grupper som allmänt är i minoritet, trots allt är stora eller till och med i majoritet lokalt och skolan är i all väsentlighet en lokal värld.

Det blir då mycket vanskligt att bygga arbetet på att vissa förutbestämda etniska grupper anses vara de som kan utsätta respektive utsättas för rasism, på det vis som är fallet inom teoribildningen för strukturell rasism.
10.31
Jag bor i ett invandrartätt bostadsområde och min familj har liksom Pers nedan blivit utsatt för diverse okvädingsord på grund av att vi är "Svenssons". Oftast i uttryck att de ska utföra någon form av sexuell handling på mig eller min mamma. Denna typ av rasism talas det inte mycket om i media, utan när det sker så heter det oftast att "bli kallad svensk är inte rasism", "att skrika könsord är inte rasism", "barnen menar inte det de skriker" etc.
Det är tråkigt att rasism i mångas ögon enbart kan vara det klassiska när vita ser ner på svarta, och att det inte alls kan existera tvärt om.
10.45
Inte direkt rasism, men jag har blivit väldigt trött på att när jag träffar nya människor är nästan alltid det första de frågar var jag kommer ifrån. Som om jag inte skulle ha några andra egenskaper som är viktigare i respektive sammanhanget där man möts. Jag drev (och vann) en rättsprocess mot Migrationsverket för att bli svensk medborgare. Vill inte bli reducerad till min härkomst hela tiden.
10.59
Mycket av orsakerna till denna taskiga attityd mot sina medmänniskor som mobbaren anser inte ”passar in” kommer hemifrån. Barn föds inte elaka utan formas till att bli det, oftast omedvetet förstås. Man undrar vad föräldrarna gör med sina barn och hur mycket dumt man lär sina ungar. Fördomar lärs ut, kanske beroende på avundsjuka eller missunnsamhet. Om vi alla skulle sluta fokusera på negativa saker och se möjligheter vore detta en bättre värld.
Det Noah beskriver låter som det jag själv utsattes för i skolan, skillnaden är att jag är etnisk svensk och dem som mobbade likaså. Dem som mobbar har dålig självkänsla och försöker dölja det genom att ge sig på andra. Kanske har dem själva varit hackkycklingar. Det finns ingen som mår bra och mobbar, så enkelt är det. Det är samma mönster och mekanismer men andra saker att ”anmärka på”. Den gemensamma nämnaren är utseendet. Är du lång och smal så blir du påhoppad pga av det, tjock eller har fräknar, samma sak. Är du mörkhårig eller har lockigt hår, ja, samma svar här.
I en situation som denna och en känslig ålder är det lätt att man tror att det är fel på en, det är det ju förstås inte. Men det är lätt att man tar åt sig och börjar tro på skitsnacket från den ena eller andra sidan. Då har ju mobbarna vunnit.
Och nej Noah, det är inte dig det är fel på. Det kan jag försäkra dig om som tidigare offer under skoltiden.
11.08
Jag får väldigt ofta frågan ”Var kommer du ifrån?”. När jag svarar ”Stockholm” får jag höra ”Ja men ursprungligen?”. Jag är född i Sverige.

Det händer även ofta att människor tar sig friheten att röra på mitt hår eftersom det är ”så himla lockigt”.
11.17
Upplevde rasism första gången när jag studerande i Lund och jobbade extra i Höör, Eslöv och Hörby (hade tre extra jobb). När kollegor fick veta att jag studerade psykologutbildningen blev det frågor om hur jag kommit in i utbildningen? Några pratade i termer vi och ni, *ni invandrare * och därefter följde massa negativa attribut, egenskaper och handlingar associerat med invandrare. I korridoren sade en svensk kille att maten jag lagade (utländska rätter) var äckliga. När vi pratade om att vara svensk, markerade han för mig att jag aldrig skulle bli svensk, han tog upp mitt utseende som ett hinder för det, att jag hade mörkare drag. Först då blev jag medveten om att betraktas annorlunda pga mitt utseende. Därefter har jag aldrig identifierat mig som jag en svensk bland svenskar och varit noga med att markera att vissa egenskaper som många svenskar vill tro att de *äger* dessa egenskaper utan är universella.
11.18
Jag kände en person som hade en etnisk svensk bakgrund väl. Mycket vältalig, välutbildad manlig sådan. Han har begått våldsbrott och hatbrott både mot kvinnor och personer med invandrarbakgrund i flera tillfällen. Jag har kunnat se med egna ögon hur han har kunnat glida förbi rättsapparaten ibland utan straff flera gånger och i vissa fall medmycket lindrigare straff. Jag har ofta tyckt att om det vore en kille med invandrarbakgrund skulle han få mycket värre straff, tyvärr. Jag kan inte förklara varför det var så, förutom att det var en väletablerad institutional rasism i svenska domstolar. Även en mindre välutbildad och fåordig svensk kille med abetarklassrötter skulle troligtvis drabbas av detta, vilket ger en socioekonomisk dimension till det hela. Jag tror dock fortfarande att en invandrarkille skulle drabbas hårdast pga av språk och empatifaktorn, ty nämndemän oftast består av pensionerade svenska män.

Strukturell rasism

Visa

Det finns olika former av rasism och begreppet kan därför delas in i olika termer för att fånga in de olika nivåerna och yttringarna.
Den strukturella rasismen har en grund i ett fördomssystem eller en fördomsförståelse av olika människor. Det kan till exempel vara kopplat till en stereotyp om en viss grupp.
Strukturell rasism uppstår när samhällsstrukturer, exempelvis rättsväsendet eller skolan, exkluderar etniska minoriteter från att delta i samhällslivet på samma villkor som övriga medborgare.
Det handlar om ett system av ojämlika relationer mellan olika etniska grupper i samhället, där osynliga handlingsmönster och processer gynnar personer och grupper från ett majoritetssamhälle medan det utgör hinder för grupper som är i minoritet.

Källa: Antirasistiska akademin

Friends

Organisationen Friends arbetar forskningsbaserat och förebyggande mot mobbning bland barn och unga.
Varje år kartlägger Friends tryggheten på skolor runt om i landet. 2019 års rapport utgår från en kartläggning där totalt 23 171 barn och unga, under tidsperioden 1 augusti 2018 till 1 juni 2019, svarat på frågor om förekomsten av mobbning och kränkningar. Det görs dessutom en enkät för skolpersonal.

Kurs för skolpersonal

Webbkursen Skolan och rasismen består av tre delar om hur skolpersonal kan motarbeta rasism i skolan, kunskap kring vad rasism är samt tips och metoder för att diskutera och arbeta med frågan. Varje kursdel innefattar också tre korta poddavsnitt samt en animerad film. 

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer