Anonyma ambulanssjuksköterskor. Foto: Helena Björk

Patienter och ambulanspersonal i fara – utför hjärtmassage utan bälte

Uppdaterad
Publicerad

Ambulanssjuksköterskor i Stockholm jobbar i en farlig miljö när de försöker rädda livet på patienter med hjärtstopp. Att behöva stå upp under hög fart utan bälte och dessutom uppleva att man ger sämre vård, har fått ambulanssjuksköterskor att slå larm. Nu kräver de mekaniska hjärtkompressionsapparater i alla ambulanser.

I Region Stockholm finns mekaniska hjärtkompressionsapparater i ett fåtal akutläkarbilar. I flera andra regioner i landet finns apparaterna i alla ambulanser.

En av dem är Skåne där man hänvisar till det medicinska perspektivet – att kunna göra hjärtkompressioner hela tiden – och till det arbetsmiljömässiga. Om apparaten gör kompressionerna under färd kan ambulanssjuksköterskan sitta ned med bälte på istället för att stå upp när ambulansen kör i hög hastighet.

För trött efter två minuter

Men i Stockholm är det en känslig fråga för ambulanssjuksköterskorna som SVT Stockholm pratat med. De medverkar anonymt på grund av rädsla för att förlora jobbet. 

– När vi kör iväg är vi som mest två personer bak i bilen, varav en ska utföra hjärtkompressioner. Och enligt alla riktlinjer och all forskning så är man efter två minuter för trött för att göra kompressioner med god kvalitet. Och för att göra det överhuvudtaget, måste vi stå upp lutade över patienten och komprimera, säger ”Erik”.

Han väljer att vara anonym på grund av rädsla för att arbetsgivaren skulle ogilla hans åsikter.

Har efterfrågats länge

Lösningen är en mekanisk hjärtkompressionsapparat som fortsätter att utföra kompressioner när patienten flyttas och ambulansen kör. Ambulanspersonal har länge efterfrågat apparaten men inte fått gehör.

Svenska rådet för hjärt- lungräddning, HLR-rådet, rekommenderar mekaniska kompressioner och ambulanssjuksköterskor uppmanas av sin arbetsgivare att sitta ned med bälte under färd. Men så ser det alltså inte ut i Region Stockholm i dag. 

Patrik Söderberg är chefläkare för den prehospitala vården i Region Stockholm, och han håller inte med om att vårdens kvalitet påverkas negativt av att regionen inte har hjärtkompressionsapparater i alla ambulanser.

– Forskningen har än så länge inte kunnat visa att mekanisk hjärtkompression tillför någon nytta för patienten. Ansvaret för arbetsmiljö vilar på vårdgivaren, säger han. 

Skador i andra län

Tidigare i år rapporterades om ett fall i Västernorrland där ambulanspersonal inte kunde ge hjärt-lungräddning för att de inte nådde fram till patienten när de hade bälte på sig. Patienten avled enligt en avvikelserapport som Sundsvalls tidning skrivit om.

I augusti i år skadades en ambulanssjuksköterska i Nyköping när han knäppt upp sitt bälte för att undersöka patienten och föraren samtidigt väjde för en hjort. Det rapporterar Vårdfokus. Ambulanssjuksköterskan som flög med huvudet före framåt i bilen fick skador på tre ryggkotor.

”Vi kan inte genomföra det här under transport”

De tre företagen, AISAB, Falck och Samariten, som tillhandahåller ambulansvården i Region Stockholm skriver till SVT Stockholm att de tillsammans tittar på om de kan köpa in hjärtkompressionsapparater till regionens övriga specialenheter. Kostnaden för utrustning till alla 83 ambulanser skulle uppgå till 12,8 miljoner kronor enligt leverantören.

Ambulanssjuksköterskorna håller dock inte med om att vården inte påverkas. 

– Vi kan inte genomföra det här under transport, säger Erik.

Ansvarig politiker, hälso- och sjukvårdsregionrådet Anna Starbrink (L), kommenterar.

– Det är chefläkare och annan medicinsk expertis som står för medicinska bedömningar om vad patienterna behöver i ambulansen. Vi har ingen anledning att överpröva deras bedömning av hur många som behöver kompressioner under ambulansfärd. De har ju gett en utförlig förklaring på SLL:s hemsida. Arbetsmiljön är något som varje arbetsgivare måste svara för, självklart kräver vi en säker arbetsmiljö för dem som kör på uppdrag av regionen.

Så många drabbas av hjärtstopp

• 2018 rapporterades 6129 fall av hjärtstopp utanför sjukhus där antingen ambulanspersonal eller allmänhet påbörjat hjärt-lungräddning., det högsta antal som någonsin.

• Det genomfördes 609 framgångsrika återupplivningsförsök utanför sjukhus och 873 på sjukhus, totalt 1436.

• Överlevnaden utanför sjukhus har sjunkit jämfört med förra årets rapport från 10,3 procent mot 11,4 procent föregående år. Ur ett längre perspektiv har överlevnaden ökat stadigt från 4,4 procent år 2000.

• Vid ett plötsligt hjärtstopp slutar hjärtat att pumpa blod. Den drabbade faller ihop medvetslös efter några sekunder på grund av syrebrist i hjärnan.

• Hjärt- lungräddning och en tidig strömstöt från en hjärtstartare är den enda behandlingen.

Källa: Hjärt- lungräddningsregistrets årsrapport 2019

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.