Pedagogen och författaren Houman Sebghati ger exempel på hur strukturell rasism kan ta sig uttryck i skolan. Foto: Cheyma Moufid/SVT

Handbok för lärare ska ge kunskap om strukturell rasism

Uppdaterad
Publicerad

I en ny handbok för lärare beskrivs olika begrepp och metoder för att arbeta mot strukturell rasism – ett utbrett problem i skolor, menar författaren Houman Sebghati.

Houman Sebghati från Hässelby har arbetat extra som lärare i fem år. Han har jobbat på skolor i såväl ytterstadsområden som i innerstaden och menar att den strukturella rasismen förekommer överallt.

En stor del av problemet är att lärarlag och ledningsgrupper ofta är homogena, menar Houman Sebghati.

– Det finns tydliga problem med hur man handskar frågor som rör rasism och diskriminering. Att man inte förstår hur ens elever har det eller hur man själva, som ledningsgrupp eller lärare, ofta är en del av problemet.

Ett exempel som Houman tar upp är när en elev placeras i en klass för barn med svenska som andraspråk utan någon individuell prövning. Om man placeras där bara utifrån sin etniska tillhörighet kan det vara en överträdelse av förbudet mot indirekt diskriminering.

Skolturne

Nu väntar en höst med föreläsningar inom ämnet för skolor på sex olika platser i landet.

Turnén består av heldagar som innehåller musik och drama i en förmiddagsföreställning för ungdomar och vuxna. Under eftermiddagarna får skolpersonalen och skolledarna en undervisning i hur rasismen fungerar inom den svenska skolan.

Sedan är tanken att elever och lärare möts i klassrummet för att diskutera en frågeställning som man lyft under dagen.

Datum:

24 oktober: Eskilstuna

12 november: Stockholm

14 november: Västerås

25 november: Malmö

6 december: Göteborg

10 december: Uppsala

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.