Enligt Transportstyrelsens förslag skulle det råda en strikt miljözon, klass tre, i Gamla stan och det skulle innebära att bara elbilar och bilar på vätgasdrift skulle kunna åka där.
Men Stockholms trafikborgarråd är kritisk till förslaget, även om Miljöpartiet länge velat införa miljözoner.
– Vi vill ha miljözoner men jag tycker att det här förslaget är för trubbigt. Jag tycker att man bör kunna ha laddhybrider i stan. Det skulle vara mer flexibelt och mer sannolikt att vi skulle kunna genomföra, säger Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP).
Förordar modell från Oslo
Redan idag är hela innerstaden en miljözon där det inte är tillåtet att köra tunga bussar och lastbilar om de inte uppfyller vissa miljökrav. Men i november kom Transportstyrelsen på regeringens uppdrag med en utredning om nya miljözoner med nya krav även för personbilar och andra lättare fordon.
Daniel Helldén (MP) menar att man skulle kunna lära av sig av Oslo.
– Där får man köra med hybridbilar om man kör på el där, säger han.
Transportstyrelsens utredning är lämnad till näringsdepartementet. Om bestämmelserna om nya miljözoner går igenom är det fortfarande upp till varje kommun att bestämma ifall och var de ska gälla.