Sunbeam är sjösatt året om. När Inge Carleson sitter på jobbet längtar han bara hem till sin ”tonåring”, som han beskriver sin segelbåt.
– Problemet med Sunbeam är att hon aldrig växer upp och aldrig flyttar hemifrån. Så hon är konstant krävande, säger Inge Carleson och skrattar till.
Med sin ”tonåring” seglar Inge Carleson genom Stockholms skärgård och njuter av friluftslivet. Några längre turer blir det sällan. Trots att den är byggd för att kunna segla över Atlanten.
Kartlade båten genom tidigare ägares familjemedlemmar
Nyligen fick Inge Carleson reda på att just hans segelbåt från 1959 anses vara i sådant fint och kulturhistoriskt värdefullt skick att den bör K-märkas.
– Jag har det att tacka de tidigare ägarna som i 35 år har vårdat henne väldigt ömt och väl, säger Inge Carleson.
Sjöhistoriska museet har sedan nio år tillbaka börjat K-märka fritidsbåtar.
– Runt en miljon privatpersoner äger fritidsbåtar runtom i landet och här finns ett fantastiskt kulturarv som vi är måna om att bevara. Vissa personer lägger ner mycket tid för att sköta om båtarna, och för det ska de få något tillbaka tycker vi, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet, och som beslutat om att låta Inge Carlesons båt bli K-märkt.
K-märkta båtar måste vara byggda före 1965
Fritidsbåtsägare får ansöka om att låta deras båtar bli K-märkta. Båten ska bland annat vara byggd före 1965 och vara i väldigt gott skick. Den måste också ha en väldokumenterad historik kring alla tidigare ägare.
– Osborne Ralph hette mannen som byggde och som ägde Sunbeam i tio år innan den såldes vidare. Jag fick ta kontakt med Osbornes änka och styvson för att dokumentera båten. De kunde i sin tur berätta hur värdefull Sunbeam varit för familjen, vilket såklart ger ett värde att få höra om, säger Inge Carleson, nuvarande ägare av Sunbeam.
Syftet bakom initiativet att K-märka fritidsbåtar, förutom att bevara kulturarvet, är att det generella intresset för äldre båtar ska öka.