Foto: Anders Nordqvist, SVT

Klart för tunnelbanebygget till Nacka – fastighetsägare drar tillbaka överklagan

Uppdaterad
Publicerad

Ett överklagande från ett fastighetsbolag gjorde att det planerade tunnelbanebyggandet till Nacka riskerade att dra ut på tiden. Nu drar fastighetsägaren på Blasieholmen tillbaka sin överklagan på den järnvägsplan som behövs för att kunna börja bygga tunnelbanan.

I sin överklagan ville Fastighets AB Hovslagaren i första hand att regeringen häver Trafikverkets beslut att fastställa järnvägen. I andra hand ville man se ytterligare skydd mot störningar under byggandet av tunneln. Nu har fastighetsägaren dragit tillbaka sin överklagan.

– I en av oss initierad dialog med Stockholms stad och Region Stockholm har vi som fastighetsägare de senaste dagarna fått svar som stillar vår oro för vår fastighet på Blasieholmen. Vi kommer nu att fortsätta denna dialog och genomföra åtgärder för att säkerställa att vår fastighet inte skadas, säger Tori Skoglund, styrelseledamot i Fastighets AB Hovslagaren i en kommentar till Fastighetsnytt som var först med nyheten.

Det här är något som ansvarige politikern trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) säger är mycket positivt. Hör mer i videon ovan.

Oro för störningar

Anledningen till överklagandet ska ha varit framför allt oro för störningar, både under byggtiden och när själva tunnelbanan börjat gå.

–Vi blev inbjudna till dialog med representanter för fastighetsägaren och kunde förtydliga vad våra planer innebär och vilket ansvar vi har när vi bygger. Det är väldigt skönt att de nu känner sig trygga med vad vi ska göra, säger Martin Hellgren, avdelningschef för tunnelbanan till Södermalm, Söderort och Nacka.

Att överklagandet dras tillbaka innebär enligt SL att arbetet med arbetstunnlarna kan påbörjas i år eller i början av nästa år.

Ökade kostnader

Det var i september som Trafikverket fastställde järnvägsplanen att bygga ut tunnelbanans blå linje till Nacka och Söderort. Utbyggnaden kostar 14,4 miljarder kronor och finansieras av stat, region och de kommuner som får ny tunnelbana. Enligt Trafikförvaltningens beräkningar skulle en försening av bygget kosta 100 miljoner kronor i månaden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.