Köpesumman är 2,5 miljarder dollar.
”The deal is real” skriver företaget på sin hemsida. Mojangs grundare Markus Persson skriver samtidigt på Twitter att han snart kommer med en kommentar med sina personliga tankar kring affären.
Microsoft väntar sig att köpet av Stockholmsbaserade Mojang ska slutföras ”sent under 2014”, förutsatt att man får godkännande från relevanta myndigheter, enligt ett pressmeddelande.
Microsoft pekar på att Minecraft är ett av världens populäraste dataspel, och den mest populära appen för både Ios och Android i USA.
Grundarna lämnar företaget
Redan i förra veckan avslöjade Wall Street Journal att affären, som är värd närmare 18 miljarder svenska kronor, var på gång.
Microsoft lovar i pressmeddelandet att Minecraft även efter att Mojang blivit en del av Microsoft ska fortsätta vara tillgängligt på alla plattformar, som datorer, Ios, Android, Xbox och Playstation.
”Minecraftspelarna har tagit spelet och gjort det till något som överstiger alla våra förväntningar. Microsofts köp lägger ett helt nytt kapitel till den otroliga historien kring Minecraft”, säger Carl Manneh, Mojangs vd, i pressmeddelandet från Microsoft.
Men samtidigt skriver Mojang i inlägget på sin hemsida att de tre grundarna – Notch (Markus Persson), Carl (Manneh) och Jakob (Porser) lämnar företaget.
”Vi vet inte vad de planerar. Det kommer inte att vara Minecraft-relaterat men det kommer förmodligen bli coolt”, står det i inlägget.
Inga kommentarer från Mojang
– Vi lämnar tyvärr inga kommentarer om köpet i nuläget, säger Jonas Mårtensson, vice vd för Mojang.
Århundradets kulturkrock
–Värderingar i it-världen har nått sådana enorma nivåer att det är extremt svårt i dag att säga huruvida ett företag är värt en viss summa eller inte. Men det är helt givet att Microsoft ser en jättenytta i Minecraft med en massa användningsområden, säger Daniel Goldberg, en av författarna till boken ”Minecraft: block, pixlar och att göra sig en hacka”.
– Minecraft är ett extremt lönsamt spel redan från start och har en användarbas på minst 50 miljoner betalande kunder och lika många icke-betalande kunder som älskar spelet och plattformen passionerat, säger Goldberg.
Samtidigt konstaterar Goldberg att det är två extremt olika företagskulturer som nu möts i storaffären.
Kommer det att betyda framtida kulturkonflikter i bolaget?
– Det är århundradets kulturkrock som väntar, säger Goldberg.
Persson: Jag är inte en vd
Markus ”Notch” Persson skriver i ett blogginlägg att han gör spel för att det är roligt, inte för att spelen ska bli stora, och att han inte försöker förändra världen.
”Jag vill inte vara en symbol, ansvarig för något jättestort som jag inte förstår, som jag inte vill arbeta med, som fortsätter komma tillbaka till mig. Jag är inte en entreprenör. Jag är inte en vd. Jag är en nördig datorprogrammerare som gillar att ha åsikter på Twitter”, skriver han.
När affären är avslutad planerar han att lämna Mojang och gå tillbaka till att göra Ludum Dares (spelutvecklingstävlingar) och små webbexperiment.
”Om jag någonsin av misstag gör något som verkar bli framgångsrikt kommer jag förmodligen överge det genast”, skriver Markus Persson i inlägget som avslutas: ”Det handlar inte om pengarna. Det handlar om min mentala hälsa”.
Minecraft finns inte för Windows-telefoner
Köpet av Mojang är den första större affären av Microsofts nye vd Satya Nadella. När han tillträdde sade han att it-jätten måste koncentrera sig på vad Microsoft gör bäst – sälja mjukvara till företag.
Det kan man knappast säga motsvaras av köpet av Mojang. Men köpet kan förmodas vara en viktig satsning för att få fart på Microsoft inte så särskilt lyckade mobilverksamhet. Minecraft-spelet finns till exempel inte tillgängligt för Microsofts Windows-telefoner.
Köpesumman upp går till svindlande 18 miljarder kronor, vilket gör huvudägaren Markus Persson till mångmiljardär.