Här visar trafikregionråd Kristoffer Tamsons hur du kan chatta med SL:s trygghetscentral. Han berättar även varför chattmöjligheten behövs. Foto: Pia Heick/Lisa Liljefors/SVT

Nu kan du chatta med SL:s trygghetscentral

Publicerad

Allt fler resenärer ringer till SL:s trygghetscentral när de känner sig otrygga på tunnelbanan eller bussen. Hittills i år har andelen samtal ökat med över 30 procent, jämfört med samma period förra året. Från och med i dag, onsdag, går det också att chatta i appen.

Hittills i år har trygghetscentralen tagit emot 33 000 samtal, jämfört med ungefär 25 200 samma period i fjol. Under hela 2019 tog trygghetscentralen emot drygt 36 800 samtal.

Den vanligaste typen av samtal rör påverkade och ordningsstörande personer.

Chatten är öppen dygnet runt och det är operatörer på SL:s trygghetscentral som svarar och kan skicka ut ordningsvakter, trygghetsvärdar och egendomsväktare vid behov.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.