En del har brunnit. Andra har gått på grund. Och vissa helt enkelt bara är för gamla.
Vid vattnet i Lugnet på Muskö ligger fritidsbåtarna på rad, redo att kasseras. Men det finns tusentals som aldrig kommer hit, därför att de flesta skrotar aldrig sina båtar.
-Därför att det fortfarande kostar att skrota båtar det finns inte på samma sätt som i bilbranschen en premie som bekostar skrotning, säger Ulrika Arrhénborg, båtskrotare, till ABC.
Men i framtiden kan den kostnaden försvinna. Därför att nu har Naturvårdsverket lämnat ett förslag till regeringen som innebär att båtbyggarna ska stå för skrotkostnaderna. Och att man dessutom ska återinföra ett båtregister för att förhindra dumpning av gamla båtar.
-Det är viktigt att man skrotar ner dessa båtar på ett schysst sätt, för annars blir det ett miljöproblem med till exempel läckande olja och diesel, sägerMaria Rindstam, båtskrotare, till ABC.
Orsaken till att Naturvårdverket kommer med förslaget nu är för att antalet skrotbåtar förväntas öka markant.
I dag tar båtskrotarna på Muskö emot runt fyra båtar i veckan. Men de har redan märkt av ett ökat tryck och hoppas därför att fler skrotar öppnar snart. Oavsett om naturvårdsverkets förslag går igenom eller inte.
Martina Lindvall
martina.lindvall@svt.se