Foto: SVT

”De tar inte ansvar för sina råd”

Uppdaterad
Publicerad

”De säger 'Ta en värktablett och vänta'”. ”De vill inte ta ansvar för sina råd”. ”Ringde om en svullen stortå och fick rådet att åka in på akuten”. Så berättar några av dem som har reagerat på nyheten om missnöjet med 1177 Vårdguiden.

Många reagerar på vår nyhet om Vårdguidens sjukvårdsrådgivning på telefon. En del är missnöjda med 1177 Vårdguiden för att de har hänvisats till fel ställe eller fått bristfälliga råd. Andra för att det tar tid innan de får svar, om de ens får något.

Här är några av reaktionerna.

1177 Vårdguiden

Mats, specialistsjuksköterska: ”Jag upplever att man inte får några bra egenvårdsråd eller att de inte ställer de rätta frågorna. De hänvisar patienter till akuten eller ambulansen för att skydda sina egna ryggar. De vill inte ta ansvar för sina råd eller rekommendationer. Inte dra på sig något IVO-ärende för att klara sina avtal gentemot landstinget.”

Tyck till: Hur tycker du att 1177 funkar? Har du åkt till en annan vårdmottagning efter att ha ringt 1177? Mejla reporter Yvonne Åstrand!

Emma: ”Ringde om en svullen stortå för något år sedan och fick besked om att åka in på akuten. Det kändes lite onödigt en fredagseftermiddag, så jag avvaktade och ringde vårdcentralen på måndagen i stället. Frågan är hur många av alla samtal de hänvisar till akuten som alls hade behövt åka dit? Så länge personalen på Vårdguiden inte kan se hur svullen min fot/tå är, kan de ju omöjligen göra en korrekt bedömning, och jag kan lika gärna googla själv och chansa. Jag kan inte för mitt liv begripa varför man inte använder sig av bilder och videochatt när tekniken finns! Måste ju vara betydligt enklare och snabbare att kunna se en svullnad, ett sår eller ett utslag på bild och göra en korrekt bedömning utifrån det, än att försöka klura ut vad personen man pratar med menar. När hon frågar mig 'hur svullen är tån/foten?' har jag ju ingen referensram att jämföra med. Blev ett ganska långt, och i slutänden meningslöst samtal som också blev mitt sista till Vårdguiden. Lägg ner eller utveckla, är min fasta ståndpunkt!”

Håkan: ”Varför ens ringa till Vårdguiden när en läkare har svårt att förstå vad man säger? Vårdguiden är värdelös – de ser en inte. Undersöker en inte. De bara gissar.”

Ulla W: ”Kan bara instämma med de andra som klagar. Min man fick ont i hjärtat en söndag, någon vecka före jul. Först ringde han till 1177, men de svarade inte ens utan sa: ring senare. Då ringde vi vår närakut. De svarade genast men kunde/vågade inte ta emot utan föreslog 112 (!). De skickade en ambulans som gjorde EKG. Detta skickades digitalt till SöS som ändå tyckte han skulle åka dit. Så blev det över åtta timmar på fullproppad akut. Det var inga fel på makens hjärta dock. Om inte närakuten vågar ta emot och göra EKG – hur ska någonsin akutsjukhusen kunna avlastas?”

Kristin: ”De säger ofta: ta en värktablett och avakta.”

Jeanette: ”Min familj ringde 1177 torsdag kväll den12 januari vid 20 tiden. Först inget svar alls, 15 min senare ringde min son upp igen och efter ca 20 min svarade dom. Han talade om varför vi ringt efter råd, efter en stund ville hon prata med mig, hon tittade i papper eller kanske på en skärm för att försöka hjälpa mig. Hon kan inte ha varit sjuksköterska, så okunnig. Samtalet hjälpte mig inte alls utom att hon sa ”Åk till akuten” vilket vi gjorde.”

Thomas: ”1177 fungerade klockrent när jag behövde rådgivning.”

Jenny: ”Ringde 1177 som blev jätteoroliga för min pappa när han ringde dit och kontaktade 112 åt honom, som skickade ambulans. Ambulanspersonalen däremot sade 'åk till vårdcentralen' och åkte därifrån utan pappa. I Stockholm åker man inte bara till en vårdcentral och kräver vård, det vet de förbannat väl men utnyttjar att äldre inte kommer sig för att protestera. En jourläkare borde införas på samtliga VC, som kan göra en snabb bedömning och behandla lättare fall eller skicka vidare till akuten med den bedömning hen gjort. En annan gång fick jag bara höra 'Vi ger bara råd om var du ska vända dig, vi har ingen sjukvårdsupplysning här' – nähä??”

Barbro: ”Vårdguiden fungerar inte. SOS Alarm fungerar inte. Färdtjänst fungerar inte. Akutsjukhus fungerar inte. Sjukhus fungerar inte. Varför inte fixa en snygg ättestupa på en gång, så att folk söker sig dit i stället?”

Josefin: ”Jag är förvånad att svarstiden är så kort som strax över 3 minuter i snitt? När vi ringer brukar det ligga runt 15-20 minuter.  Vi fick mycket bra hjälp när min dotter var sjuk en helg. Vi fick en tid bokad på närakuten så det var bara att åka dit och traska nästan direkt in. Att slippa sitta i ett väntrum med en utmattad 2-åring var toppen bra!  De flesta gångerna vi ringer handlar det just om rådgivning kring om vi behöver vård eller om vi kan avvakta.”

Ulla K: ”Hade under natten svårt njurstensanfall och subileus (början till tarmvred). Det sistnämnda släppte men njurstensanfallet var intensivt och det hjälpte inte med Spasmofem (kramplösande). Eftersom jag vet av erfarenhet att det brukar släppa med inj Voltaren (för att slippa morfinpreparat som påverkar tarmen), ringde jag 1177 för att få tid på Närakuten. Jag fick snabbt kontakt med en vänlig sköterska som kopplade mig till – trodde jag – Närakuten. Då hamnar jag hos Vårdguiden igen! Får dra hela historien en gång till, vilket var mycket påfrestande eftersom jag hade smärtor. Denna sköterska ringer upp Närakuten som direkt säger att de inte kan ge mig denna smärtlindrande spruta. OBS! Ingen morfin eller opiat. Jag blir hänvisad till Akutmott. Kan ni ringa dit och säga att jag är på väg, frågar jag, för att slippa sitta där i timmar. Tyvärr, det gick inte. Jag försökte verkligen undvika Akuten, men lyckades inte. Jag blev smärtfri senare, utan att åka dit.”

Ann-Marie: ”Ringde 1177 i morse för att kolla om jag kunde vända mej någon annanstans än Sahlgrenskas akut i Göteborg. Kötiden skulle vara 50 min innan jag skulle komma fram på 1177... Så det blev akuten.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

1177 Vårdguiden

Mer i ämnet