Gustav Sundh är självtitulerad skolgårdslärare Foto: Michelle Derblom Jobe/SVT

Så kan skolans raster bli roligare

Uppdaterad
Publicerad

Gustav Sundh är självtitulerad skolgårdslärare. Han jobbar nästan uteslutande med elevers utomhusmiljö och aktiviteter på rasterna.

– Vi dukar fram genomtänkta sammanhang för barnen att mötas i och skapar utrymme för lek, säger Gustav Sundh.

Att arbeta med utomhusmiljön på skolgården är viktigt på alla skolor men för att kunna göra det krävs det stöd från rektor och skolledning.

– Det är framförallt tid, möjlighet och ett avgränsat uppdrag som krävs, säger Gustav Sundh.

Materialen sköts av eleverna

Gustav jobbar nu på Glömstaskolan i Huddinge utanför Stockholm. Här har man ytor där barnen kan skapa egen lek, som kojor i skogen och en parkourbana.

Men det finns även uppstyrda lekar som är lätta att hoppa in och ut ur. Det gäller att rastaktiviteterna har en låg tröskel in för att vem som helst ska kunna delta, oavsett kön, ålder eller förutsättningar.

Det finns ett bra utbud av lekmaterial på skolan som förvaras i en bod som sköts av eleverna i årskurs fyra och fem.

– Vi vill hjälpa till med skolan så att alla får en rolig rast, säger Noah som jobbar i materialboden.

Noah och Filip jobbar i skolans materialbod Foto: Michelle Derblom Jobe/SVT

Boden fungerar som ett utlåningsställe där man kan hämta bollar, hinkar och andra redskap.

– Det roligaste med att jobba här är att få lära känna andra elever, träffa folk och få hjälpa till, säger klasskamraten Filip.

”Lärandet ska bygga på lust och rörelseglädje”

Syftet med rastverksamheten är att lära barnen att samverka med varandra oavsett årskurs och att få barnen att ta ansvar för varandra, materialen och miljön.

– Jag tränar dem mycket i samspel med varandra och att lärandet ska bygga på lust och rörelseglädje, säger Gustav.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.