Personalbrist och en kraftig ökning av bokade resor i efterdyningarna av covid-19 har varit vårt två förklaringar till kökaoset. Men alla flygplatser upplever inte samma problematik – och en av de som sticker ut är Helsingfors-Vanda flygplats. Trots personalbrist och liknande resfeber som i Sverige har köerna till säkerhetskontrollerna minskat mycket, enligt Finavia.
– Vi har installerat ny moderna scanningsmaskiner vid säkerhetskontrollen som kortat köerna rejält, säger Sami Kiiskinen, vice säkerhetschef på Finavia.
Identifierar farliga föremål snabbt
Med de nya maskinerna slipper resenärer packa ur schampoflaskor och elektronik ur väskan. Istället läser scannern av bagaget och skickar en 3D-bild till personalen som direkt kan upptäcka farliga föremål. Tekniken har länge används på röntgenavdelningar på sjukhus – men istället för att undersöka organ görs en skiktröntgen på ditt bagage.
Helsingfors-Vanda flygplats är inte ensam om att använda 3D-scanners. även Amsterdam, London och flera flygplatser i USA använder sig av maskinerna. Men tekniken, som lyfts fram som en del i att lösa framtida köproblematik, har sedan lanseringen drabbats av lite barnsjukdomar.
– Vi hade lite problem i början, men inget allvarligt, säger Sami Kiiskinen.
Dröjer på Arlanda
Resenärerna på Arlanda får dock vänta på de moderna scanningsmaskinerna. Om ett år räknar flygplatsen med att de ska vara på plats.
– Vi kommer ha en liknande lösning som Finavias, säger Robert Pletzin som är presschef på Swedavia.
Varför dröjer tekniken på Arlanda?
– Den nya säkerhetskontrollen är en del av en större helhet som är Arlandas utvecklingsprogram och som vi har jobbat med i flera år för att göra Arlanda till en mer modern och effektiv flygplats, säger han.