Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
SVT:s reporter åkte till Helsingfors, där man minskat de långa köerna till säkerhetskontrollen med modern scanningsteknik. Foto: Rapiscan Systems/SVTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Så slapp Helsingfors flygkaos: ”Vi hanterar dubbelt så många passagerare”

Uppdaterad
Publicerad

Kökaos i Europa och på Arlanda. Samtidigt har Helsingfors-Vanda flygplats effektiviserat säkerhetskontrollen – tack vare modern teknik.

Men Sverige får vänta ett år på de nya maskinerna.

– Vi får igenom dubbelt så många passagerare per timme nu, säger Sami Kiiskinen på Finavia.

Personalbrist och en kraftig ökning av bokade resor i efterdyningarna av covid-19 har varit vårt två förklaringar till kökaoset. Men alla flygplatser upplever inte samma problematik – och en av de som sticker ut är Helsingfors-Vanda flygplats. Trots personalbrist och liknande resfeber som i Sverige har köerna till säkerhetskontrollerna minskat mycket, enligt Finavia.

– Vi har installerat ny moderna scanningsmaskiner vid säkerhetskontrollen som kortat köerna rejält, säger Sami Kiiskinen, vice säkerhetschef på Finavia.

Identifierar farliga föremål snabbt

Med de nya maskinerna slipper resenärer packa ur schampoflaskor och elektronik ur väskan. Istället läser scannern av bagaget och skickar en 3D-bild till personalen som direkt kan upptäcka farliga föremål. Tekniken har länge används på röntgenavdelningar på sjukhus – men istället för att undersöka organ görs en skiktröntgen på ditt bagage.

Helsingfors-Vanda flygplats är inte ensam om att använda 3D-scanners. även Amsterdam, London och flera flygplatser i USA  använder  sig av maskinerna. Men tekniken, som lyfts fram som en del i att lösa framtida köproblematik, har sedan lanseringen drabbats av lite barnsjukdomar. 

 – Vi hade lite problem i början, men inget allvarligt, säger Sami Kiiskinen.

Dröjer på Arlanda

Resenärerna på Arlanda får dock vänta på de moderna scanningsmaskinerna. Om ett år räknar flygplatsen med att de ska vara på plats.

– Vi kommer ha en liknande lösning som Finavias, säger Robert Pletzin som är presschef på Swedavia.

Varför dröjer tekniken på Arlanda?

– Den nya säkerhetskontrollen är en del av en större helhet som är Arlandas utvecklingsprogram och som vi har jobbat med i flera år för att göra Arlanda till en mer modern och effektiv flygplats, säger han.

Helsingfors- Vanda flygplats hade cirka 1,1 miljoner resenärer i maj i år.

Arlanda hade drygt 1,7 miljoner resenärer under samma period.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer