Raija Ikonen, rektor på Enbacksskolan i Tensta, vill se satsningar på all personal, inte bara förstelärare. Foto: Privat/SVT

Dubblerat lönetillägg till lärare i utsatta områden

Uppdaterad
Publicerad

Lärare på skolor i socioekonomiskt utsatta områden kan få 10 000 kronor extra i lön. Men statsbidraget gäller bara förstelärare och det kritiseras av både forskare och Lärarförbundet.

– Alla lärare och fritidspersonal behöver uppmärksammas, inte bara förstelärare, säger Raija Ikonen, rektor på Enbacksskolan i Tensta.

Från och med den första augusti kan förstelärare i utsatta områden få 10 000 kronor extra i lön. Tidigare har tillägget varit 5 000 kronor, men för att kunna rekrytera erfarna och välkvalificerade lärare till skolor med störst utmaningar har regeringen beslutat att höja bidraget.

”All personal behöver uppmärksammas”

I Stockholms län berörs skolor i Rinkeby och Tensta, samt Hovsjö och Ronna i Södertälje. Rektorn på Enbacksskolan i Tensta menar att reformen varit positiv för skolan men skulle vilja se att all personal inkluderas.

– Det är viktigt att påpeka att alla lärare och fritidspersonal behöver uppmärksammas, inte bara förstelärare. Om skolledarna inte följer med i denna utveckling bygger man in ett strukturellt problem som inte kommer att gynna skolan, säger Raija Ikonen, rektor på Enbacksskolan.

På Gullingeskolan i Tensta har man märkt att det blivit lättare att rekrytera skickliga lärare sedan tillägget på 5 000 kronor infördes.

– Det är svårt att rekrytera lärare överlag, men speciellt till ett utsatt område. Vi har inte lika många sökande som i innerstaden. Jag är övertygad om att tillägget bidragit till att vi har kunnat rekrytera bra personal som har bidragit till skolans utveckling, säger Tomas Andersson, rektor på Gullingeskolan.

Känns som ett lotteri

Den politiska förhoppningen är att satsningen ska leda till förbättrade skolresultat i de socioekonomiskt utsatta områdena. Men Lärarförbundet vittnar om att bidraget har skapat osämja och en känsla av orättvisa bland dess medlemmar.

– En del tycker att det känns som att ett lotteri avgör vem som får de här pengarna. Om lärarnas arbetsuppgifter är snarlika är det lätt att ifrågasätta varför den ena kollegan får mer pengar än den andra, säger Maria Rönn, vice ordförande i Lärarförbundet.

Inga tecken på förbättrade resultat

Forskning från Göteborgs universitet visar att det inte går att säga att satsningen på förstelärare har lett till förbättrade skolresultat.

– Det finns inget i våra studier som pekar på det, och jag har inte sett det någon annanstans heller, säger forskaren Catarina Player-Koro.

Det här är förstelärare

Förstelärare är en karriärtjänst för legitimerade lärare som jobbat i minst fyra år som lärare. Tjänsten tillkom efter ett regeringsbeslut 2012 med syfte att höja läraryrkets status.

Förutom att undervisa kan förstelärare även arbeta bland annat  med att utveckla undervisningen, coacha kollegor eller vara huvudansvariga för ett ämne.

Källa: ne.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.