Totalt berörs 18 bolag, varav 15 i Stockholm, av strejkvarslet.
– Förhandlingarna startade i början av september och strandade i tisdags förra veckan, säger Mats Ekeklint som är avtalssekreterare på SEKO.
Från och med idag står SEKO:s medlemmar, inom Stockholms skärgårdstrafik, utan kollektivavtal.
Konflikt om låga löner
Seko vill få igång förhandlingarna igen och förbundsordföranden Valle Karlsson säger att deras medlemmar inte kan vänta längre på att få ett avtal med rättvisa löner och bra anställningsvillkor.
Vilka frågor är det ni inte lyckas komma överens om?
– Det är frågan om låglönesatsningen på de grupper som tjänar under 24 000 kronor i månaden. I vårt kollektivavtal har vi löner som ligger under den nivån och de lönerna ska ju höjas, säger Mats Ekeklint.
Men arbetsgivarorganisationen Almega har en annan syn på saken.
– Det här är inga låginkomsttagare generellt. Ingångslönen ligger på 18600, men inom skärgårdstrafiken har man ett tarifflönesystem som ger en löneutvecklingsgaranti, säger Patrik Eidfelt.
Strejk i två steg
Strejkvarslet är uppdelat i två steg. Det första består av nyanställningsblockad och förbud mot inhyrning/bemanning på företag inom Skärgårdstrafiken. Steg två gäller total arbetsnedläggelse för allt arbete som utförs av Sekos medlemmar. Arbetsuppgifterna försätts också i blockad.
Även en del personal inom reguljär trafik kan komma att påverkas.
– Vissa SL-linjer som trafikerar Nacka, Nybroviken, Lidingö, Storholmen, Tranholmen, Furusund och Vaxholm berörs om strejken bryter ut. Sedan finns ju en mängd linjer som inte påverkas alls, säger Mats Ekeklint.