Foto: TT Bild

SJ svarar på kritik om strömlöst tåg

Uppdaterad
Publicerad

Varför gick inte fönstren att öppna? Varför var informationen bristfällig? Frågorna är många efter att ett strömlöst tåg stod still i timmar. SJ:s ställföreträdande presschef Tobbe Lundell reder ut.

Närmare 300 passagerare satt fast i timmar på ett strömlöst tåg på en spårsträcka vid Järna söder om Stockholm. Först vid fyratiden på morgonen kunde de evakueras från tåget. Efter flera försök att dra loss tåget fick passagerarna klättra ur i stället.

Nu är frågorna från passagerarna många. Varför tog det flera timmar innan tåget kunde evakueras?

Enligt Tobbe Lundell hade ett tidigare stopp skapat omfattande förseningar och kön av väntande tåg hade redan hunnit bli lång. Trafiken stoppades till slut och ett evakueringståg kunde slutligen nå fram.

Inga ersättningsbussar

– Det kan låta känslokallt, men det är bättre att låta ett tåg vänta än tjugo, säger Tobbe Lundell.

TT: Varför kunde inte bussar sättas in istället?

– Det var 300 passagerare ombord. Det blir väldigt många bussar som vi inte har tillgång till. Dessutom hade det varit långt att gå med bagage för passagerarna att ta sig till en väg. Hade läget bedöms som mer allvarligt hade ett diesellok kunnat sättas in.

Runt midnatt blev tåget strömlöst och kort efter det slutade allting att fungera, även toaletterna och luftkonditioneringen. Det blev mörkt och väldigt varmt. Fönstren gick inte att öppna och passagerarna kunde inte heller ta sig ut.

Kontaktledningar vid spåren

– Fönstren går inte att öppna av säkerhetsskäl. De är för att man inte ska kunna kasta ut något, eller sticka ut en hand eller ett huvud. Det finns kontaktledningar nära spåren, säger Tobbe Lundell.

En passagerare beskriver situationen ombord på tåget som laglös då varor plockades ur bistron. Men den bilden delas inte av Tobbe Lundell.

– Det var inte laglöst utan det bjöd vi på. Det fanns gott om mat och dryck ombord på tåget och vi hade inte ens möjlighet att ta betalt, säger han.

”Får kompensation”

På frågan varför informationen till passagerarna var bristfällig finns fortfarande inget svar. Men Tobbe Lundell medger att även personalen ombord på tåget saknade tillräckligt med information.

TT: Kommer passagerarna att kompenseras?

– Ja, de kommer att få full kompensation.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.