På Skolplattformen kan bland annat föräldrar sjukanmäla sin barn och få viktig information om sina barns skolgång. Foto: TT

Skolplattformen i Stockholm – berätta om era erfarenheter

Publicerad

I samband med starten för höstterminen 2018 lanserade Stockholm stad sin nya skolplattform för medarbetarna och föräldrar. Med en kostnad på 700 miljoner kronor skulle den göra vardagen enklare för de berörda. Men verktyget har mött kritik för att inte vara säkert eller användarvänligt. Vad har ni för erfarenheter av Skolplattformen? Skriv gärna i chatten nedan.

SVT rapporterade · Skolplattformen Stockholm

Dela gärna med er av era egna tankar och erfarenheter av Skolplattformen. Under dagen hoppas vi kunna ställa frågor till ansvarig politiker.
11.38
Klumpigt och trögt system med mycket klickande för även de enklaste saker. Exempelvis åtkomst till veckobrev kräver flera steg och äldre information ligger inte kvar. Svårt att hitta rätt snabbt vilket ofta krävs i vardagen.
11.38
Jag tycker mest att den är fantastiskt dålig både långsam och ointuitiv. Det finns stora aktörer som har färdiga plattformar som funkar för miljoner av studenter. Varför tar man inte tex Google Classroom? Superbra och superenkelt att använda. Det finns andra också om man nu inte vill ha just denna. Snart är det 2020 och vi ska inte längre nöja oss med dåliga webappar!
11.38
Dåligt gränssnitt, svårt att hitta info som lärare hänvisar till när olika benämningar används i lärar- resp. vårdnadshavares versioner.
11.39
För mig som lärare är den väldigt seg och trög. Tar för lång tid för allt. Det är krångliga menyer och massor av klick för att kunna göra de mest grundläggande sakerna (och då är jag mycket datorvan). I det stora hela onödigt krånglig. De vill kunna göra allt på en gång utan att, som det verkar, ha någon som helst kompetens om UI eller hur lärarna arbetar. Att sedan tro att den ska ersätta e-post och dylikt i kommunikationen mellan elever, föräldrar och kollegor är bara sorgligt. Kostnaden sen.. är det rimligt att så extrema kostnader ska läggas på en plattform som inte underlättar alls utan bara skapar frustration. Varför inte bygga småskaligt med ett antal lärare som referensgrupp innan man genomför en förändring som denna? Och sen lägga pengarna på verksamheten i skolan istället. Det hade nog betydligt fler mått bättre av.
11.39
Detta är ett gigantiskt prestigeprojekt från början till slut. Det finns inte en sportmössa att någon ansvarig varken TAR ansvar eller backar och gör-rätt-gör-om. Allt sopas under mattan, och ännu några årskurser med elever missar, precis som Stockholms Stad, riktig digitalisering i skolan.
11.39
Ett av de sorgligaste infrastrukturprojekten i Stockholms historia. Det har gått från dåligt till värre. Att man dessutom kör det samtidigt som migreringen från GSIT(1) till GSIT2 gör det ännu värre. Kostnaden på 700+ miljoner är garanterat i underkant då detta inte täcker produktionsbortfall, tid som måste spenderas på att arbeta i krångliga lösningar, applikationer som inte är nåbara, mm. Att en stor del av detta också hamnar i Microsofts fickor är bedrövligt. Vi har otroligt många kompetenta och erfarna utvecklare, projektledare, systemförvaltare, mm i Sverige. Tyvärr verkar ingen av dem vara inblandad i Skolplattformen, GSIT2 eller något annat som Stockholm Stad försöker sig på för att bli "världsledande på IT" och/eller "En skola i världsklass".
11.58
Otroligt krånglig navigering, olika typer av gränssnitt för olika delar, vilket känns rörigt och förvirrande. Svårt att överblicka och snabbt få tag i den information som man som förälder behöver. Något som egentligen skulle kunna vara ganska enkelt har blivit tidskrävande och komplicerat. Fel att lärare ska behöva lägga tid där istället för i klassrummet.
11.58
Det finns för många inställningar som skolorna kan göra själva. Det märks tydligt om man har barn på olika skolor och bara ett barn kommer upp i några menyer och ett annat i några andra, samt två i någon meny.

(En del skolor har inte ens öppnat översiktssidan, men kräver samtidigt ledighetsansökan via skolplattformen. En annan skola gör precis tvärt om och så vidare.)

Hur skall man någonsin kunna lära sig hitta något, när plattformen beter sig helt olika beroende på vilket barn det gäller?
13.10
Otroligt dålig kravställning och en projekt sikt som bidragit till ett förfärligt system.

Trött på Ansvars friheten vi har här, också trött på tjänstemän som lever i en föråldrad värd där de inte förstår sig på IT system och hur de best utformas.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer