Idag tar den blågröna majoriteten i Region Stockholm det första stora steget mot en mer elektrifierad bussflotta i Stockholms län. Trafiknämnden väntas nämligen fatta beslut om att upphandla ny busstrafik till ett värde av 30 miljarder kronor.
Och enligt regionens nya upphandlingskrav måste nu de bussbolag som vill köra kollektivtrafik i framtiden i Stockholms län ha ett visst antal eldrivna fordon i sin flotta för att få skriva kontrakt med SL.
– I ett första steg handlar det om 200 elektrifierade bussar som de närmaste åren ska börja rulla på gatorna runt om i länet, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
Norrtälje först med helt elektrifierad stadstrafik
I höstas blev Norrtälje Sveriges första tätort med helt elektrifierad stadbusstrafik. I juni kommer Märsta i Sigtuna att få fem elbussar och därefter står Huddinge, Botkyrka och andra platser i Söderort på tur.
– När länet växer är målet att få en grön, tyst och miljövänlig busstrafik som är bra både för de som kör bussen, för passagerarna och för de som finns runtomkring bussen, säger Kristoffer Tamsons.
100 elbussar i Stockholms innerstad
Senare i år ska även busstrafiken i Stockholms innerstad upphandlas och där är målet att 100 eldrivna bussar ska börja rulla i stadstrafiken år 2022.
– Målet är att mellan 30 och 70 procent av länets busstrafik ska gå på el om tio år. Det motsvarar mellan 700 och 1 500 bussar, säger Kristoffer Tamsons.
Det är lite luddiga siffor?
– Eftersom vi vill ligga i framkant med en teknik som bussbranschen just nu håller på att utveckla, så siktar vi högt. Men ett lägsta realistiskt mål är 30 procent.