Foto: TT

SL vill fördubbla biljettkontrollerna

Uppdaterad
Publicerad

Kontrollerna ska fördubblas och biljetterna ska kontrolleras oftare på kvällar. Ökade biljettintäkter och mindre fusk är några av målen med förändringarna.

Fuskåkandet i kollektivtrafiken kostar runt 300 miljoner kronor per år i förlorade biljettintäkter. För att minska fusket vill SL fördubbla antalet kontroller – till 5 miljoner årligen.

Trafikförvaltningen lägger nu fram förslaget till politikerna i trafiknämnden. SL vill även att kontrollerna utförs vid särskilda tidpunkter på dygnet, då fuskåkandet är som högst. Det skulle innebära färre biljettkontroller i morgontrafiken och fler på kvällar och helger.

Förslaget innehåller också en renodling av biljettkontrollanternas roll.

– En biljettkontrollant ska i första hand vara biljettkontrollant. På samma sätt som en busschaufför ska vara busschaufför, säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M).

Vänsterpartiet menar att det är en för hård linje.

– Det som oroar mig med Kristoffer Tamsons förslag är att han säger att det bara ska vara biljettkontroller och det tycker inte jag. Jag tycker att kontroller ska göras på ett trevligt och respektfullt sätt, säger Gunilla Roxby Cromvall (V), ledamot i Trafiknämnden.

Miljöpartiet vill slopa spärrarna helt och vill likt Vänsterpartiet att biljettkontrollanterna även ska kunna ge service.

– Vi vill ha ett öppet system med öppen spärrlinje. Vi vill även ha mer personal i tunnelbanan som kan hjälpa folk att göra rätt, betala för sig men också mer kontrollanter som kontrollerar biljetter, säger Niklas Gladh (MP), ledamot i Trafiknämnden.

”Dumt, dyrt och dåligt”

Kristoffer Tamsons (M) är starkt kritisk till Miljöpartiets förslag.

– Öppna spärrarna, gör det enklare för fuskare och tjuvåkare. Det har prövats i Stockholm, det var dyrt, dumt och dåligt. Det finns exempel i vår omvärld där det också finns på plats, dumt, dyrt och dåligt säger man där också, säger han.

S: ”Privatiserat sönder landstinget”

Från Socialdemokraterna menar man att kontrollerna måste effektiviseras men att de ska ske i landstingets regi.

– Det är viktigt att biljettkontrollerna både effektiviseras och utökas. Fuskåkandet är osolidariskt och minkar våra gemensamma möjligheter att investera i kollektivtrafiken. Men landstingsmoderaterna har privatiserat sönder landstinget vilket har gjort verksamheten uppsplittrad och ineffektiv.  För att effektivisera vill vi att biljettkontrollerna ska drivas i egen regi, vilket vi kommer föreslå på trafiknämnden på tisdag, säger Talla Alkurdi (S) trafiklandstingsråd i opposition.

Stöd från ordningsvakter

SL vill också att biljettkontrollanter kan få stöd av ordningsvakter. De menar att det finns belägg för att bättre kontroll leder till större intäkter i form av tilläggsavgifter, men också att biljettförsäljning skulle öka.

Priset för vad det kostar att införa de föreslagna förändringarna är oklart då upphandlingen inte har börjat än. Men SL menar, redan nu, att intäkterna kommer att bli större än utgifterna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.