Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Foto: SVT/Privat

Slussencyklister upprörda över skyltar

Den stora trafikomläggningen av Slussen har lett till irritation hos cyklisterna. På en av sträckorna mitt i cykelstråket rekommenderas de hoppa av cykeln och leda den. En galen lösning tycker cyklisterna.

Varje dag passerar 30.000 cyklister Slussen, men för de 4.000 cyklister som ska mellan Katarinavägen och Gamla Stan är det rätt förvirrat på grund av Slussenbygget. I synnerhet som en skylt dyker upp och uppmanar cyklister till att gå av och leda cykeln över Ryssgården, torget utanför tunnelbanan.

– Det är ju ett misslyckande att man måste gå så långt som att sätta upp en sådan skylt, det tyder på att man inte tänkt igenom cykelrutten från början, säger Krister Isaksson, cykelexpert och trafikplanerare, och fortsätter:

– Man måste ju göra Slussenbygget så att det går att cykla igenom

På Projekt Slussen menar man att skyltarna bara är en uppmaning, att leda cykeln för säkerhets skull, och bara under en kort period. Däremot ritar man på en plan just nu hur den här sträckan ska lösas närmaste tiden på ett säkert sätt. För det kommer nya lösningar hela tiden.

Avslag på att leda cykeln

Cykel- och gångmöjligheterna på Katarinavägen kommer snart att bli mycket smalare när byggena sker på båda sidor vägen. Då blir det en farlig skymd kurva ner mot Slussen.

– Vi ville att cyklisterna skulle gå av och leda cykeln där för säkerhets skull, eftersom folk kommer ut från t-banan där, men det förslaget fick avslag, så nu ritar vi på ett nytt, säger Eva Rosman, kommunikationsansvarig för Projekt Slussen.

Stockholm stads trafikkontor underkände lösningen, eftersom de ansåg den inte praktiskt genomförbar.

– Det kommer inte att fungera. Cyklister kliver inte av, utan cyklar där de kan cykla. De kommer hamna mitt bland gående och det kan bli olyckor, säger Nina Åström, trafikingenjör på Stockholm stad.

Gågata med cykling

Istället ritar man nu på att det blir gågata mellan Katarinavägen och Ryssgården, som på Götgatan. Det betyder att cyklister får cykla där, men i gångfart.

– Vi hoppas att folk kommer att cykla i gångfart i varje fall, de gör det ju inte på Götgatan, säger Eva Rosman. Vi vill ju bara ha bästa säkerheten.

Krister Isaksson är skeptisk till den lösningen.

– Det brukar ju inte fungera väl, och att ha en sådan lösning på landets största cykelpunkt...när man blandar fotgängare och cyklister på det viset blir det problem. Det blir inte bra för någon, säger Krister Isaksson.

Tydligare gångstråk

Man ska också försöka få till tydligare gångstråk över Södermalmstorg, nu är det enligt Eva Rosman problem med en ny cykelramp upp från torget som alldeles för många går i.

– Sikten är skymd på grund av marknadstälten som brukar stå där, nu diskuterar vi med Fastighetskontoret som sköter markuthyrningen om man kan flytta på dem, säger Eva Rosman.

– Varför gör man inte korrekt från början? Så här har det varit hela tiden i Slussenprojektet när det gäller cykling. De tar inte frågan på allvar, säger Krister Isaksson.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Slussen

Mer i ämnet