På SVT Stockholms facebooksida skriver en man att han som kund inte ska behöva guida taxichaufförer till rätt adress. ”Det borde ingå i deras yrkesroll att hitta bra nog för att kunna ta reda på om kunden ska till Grand Hotel i Stockholm eller Saltsjöbaden.”
En kvinna som reser från Arlanda till hemmet i Bromma flera gånger per år skriver bland annat ”nästan varje gång frågar chauffören om jag kan lotsa dem eftersom de inte hittar till min adress. Det är ju chauffören som skall lotsa mig hem, inte jag.”
Tre gånger så lång väg
”Det blir en smula komiskt att man måste visa vägen, och sedan betala för det” konstaterar en annan medan en man skriver ”att återinföra lokalkännedomsprovet tycker jag låter som en bra ide. Trodde man hade det redan.”
En kvinna som brukar åka färdtjänst tillsammans med sin far, berättar om hur vissa chaufförer kan raljera och säga ”jag hittar inte i södra Stockholm eftersom jag bor norr om stan.” Hon skriver vidare om hur hon upplever att chaufförer valt att köra en väg som kanske är tre gånger så lång som den snabbaste vägen.
Skyller på gps
Många upplever hur chaufförer skyller på sin gps när man som kund påpekar att vägvalet verkar felaktigt. De flesta som kommenterat SVT Stockholms artikel verkar rörande överens om att det borde vara självklart att taxichaufförer har tillräckligt med lokalkännedom för att skjutsa kunden från punkt a till punkt b utan att behöva rådfråga den som betalar för resan.