Stockholms nya cykelsamordnare Björn Sax Kaijser. Foto: Carl Larsson

Stockholms län får cykelsamordnare

Uppdaterad
Publicerad

Björn Sax Kaijser blir länets cykelsamordnare. Hans uppgift blir bland annat att öka andelen cykelresenärer från dagens 5 procent till 20 fram till år 2030.

Björn Sax Kaijser har utsetts av Länsstyrelsen, landstinget och Trafikverket till regional cykelsamordnare. Hans arbete är att samordna länets cykelstråk, titta på utbyggnader och ta fram konkreta planeringsunderlag för detta.

– Det känns fantastiskt, jag är själv en hängiven cyklist. Jag har arbetat med cykelfrågor i fem år redan, både som konsult och även som cykelsamordnare i Sollentuna kommun, , säger Björn Sax Kaijser för SVT Nyheter Stockholm. 

”Ska bli cykelregion i världsklass”

– Först nu så ska jag sätta mig in i uppdraget och planera en arbetsplan både långsiktigt och kortsiktigt. Stockholm ska bli en cykelregion i världsklass.

Cykelsamordnaren ingår i landstingets cykelkansli, som aktivt ska arbeta med att öka andelen cykelresenärer i länet.

Målet är att gå från dagens fem procent till 20 procent år 2030, då ska även det nya regionala cykelvägnätet vara fullt utbyggt.

Bygger 50 stråk

Cykelkansliets arbete kommer pågå under en testperiod i två år, sen ska arbetet utvärderas. Finansieringen står Länsstyrelsen, Stockholms läns landsting och Trafikverket för. 

– Det kommer byggas ungefär 50 regionala cykelstråk genom den regionala cykelplanen. Det här är ett unikt projekt och blir det första i Sverige. Det här är något som verkligen behövs. Det har funnits en stor efterfrågan på cykling, det har gått från en lokal fråga till en regional fråga.

– I dagsläget finns det redan vissa kommuner som har stråk och vissa som saknar helt. Ambitionen är att alla stråken ska hålla en hög standard, både gamla och nya. Det här ska bygga samman länet,  säger Björn Sax Kaijser.

Cykelkansliet och cykelsamordnarens mål:

Långsiktigt:

  • Öka andelen cykelresenärer från dagens 5 % till 20 % år 2030
  • Bygga samman Stockholms län genom cykelstråk till år 2030
  • Bygga 50 nya stråk

Kortsiktigt:

  • Inom 5-10 år skapa en snabbare och mer effektiv utbyggnad av de regionala cykelstråken
  • Öka kunskapen om cyklisters beohov och förutsättningar bland länets trafik- och samhällsplanerare

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.