– Det spelar ingen roll att bygget börjar lite senare eftersom det tar flera timmar att ställa om trafiken och det måste vi börja med redan på morgonen, säger Andreas Strömberg, presschef på SL.
SL och staden oense om riskerna
Beskedet om en senarelagd byggstart, som Mitti först rapporterade om, kommer efter att SL meddelat att all tunnelbanetrafik mellan Slussen och T-centralen kommer att stoppas av säkerhetsskäl när pålningsarbetena för den nya gång- och cykelbron drar igång den 22-25 september.
Enligt experter som SL anlitat riskerar pålningen att leda till sättningar i Söderströmsbron, vilket i sin tur skulle leda till allvarliga trafikstörningar för tunnelbanetrafiken.
Samtidigt säger Stockholms stads oberoende experter att pålningen kan genomföras utan risk för tunnelbanetrafiken.
– Vi har ett kontrollsystem med 600 mätpunkter både på Söderströmsbron och på botten som vi följer i realtid. Och om det blir någon sättning syns det direkt och då stoppar vi bygget omedelbart, säger Eva Rosman, kommunikationsansvarig projekt Slussen.
SL har stämt Stockholms stad
SL har stämt Stockholms stad för avtalsbrott, eftersom de båda parterna inte är överens om att bygget kan starta utan att säkerheten påverkas för tunnelbaneresenärerna.
Kan det här innebära att det inte blir någon byggstart alls på fredag?
– Vi går nu igenom alla detaljer med våra jurister och avvaktar tingsrättens beslut, säger Eva Rosman.