I februari presenterade regeringens representanter i Sverigeförhandlingen sina bud till Stockholmskommunerna, och där fanns inte Hagalundsstationen med längs gula linjen, något som Solnapolitikerna nu kräver. Kraven från politikerna framförs i ett brev till regeringens förhandlingspersoner HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman.
– Hagalundsstationen skulle kunna ge väldigt mycket bostäder och det finns såklart väldigt mycket resnytta med att lägga en station där. Framförallt som vi nu vill att man passar på när man bygger resten utav gula linjen. Bygger man samtidigt får man ner kostnaderna med ungefär 600 miljoner kronor, säger Pehr Granfalk(M) ordförande i kommunstyrelsen Solna stad.
Politikerna menar att om utbyggnaden av stationen vid Hagalunds industriområde samordnas med utbyggnaden av den gula tunnelbanelinjen skulle man kunna få ner kostnaden med 600 miljoner kronor till 1,3 miljarder kronor.
– Den gula tunnelbanelinjen befinner sig hittills endast i planeringsskedet. Det är därmed fullt möjligt att, om regeringen vill, samordna utbyggnaden av stationen med den gula linjen för att få ner investeringskostnaden, säger Pehr Granfalk, som också säger sig vara beredd att se över möjligheterna att öka stadens åtagande om att bygga bostäder.