Åkaren Amer Al-Douri som kör för Sverigetaxi säger att han inte vill installera något plexiglasskydd i bilen, då han vill kunna prata med kunderna – de få som finns i pandemitider. Foto: ALI LORESTANI / TT

Taxiförarnas larm i pandemin: ”Ett helvete”

Uppdaterad
Publicerad

Att köra taxi i pandemitider innebär en stor smittorisk. Samtidigt råder en ekonomisk kris – men för många måste jobbet fortsätta.
– Jag kan inte betala hyran, jag kan inte köpa mat till mina barn, säger en taxichaufför till TT.

Taxichaufförer löper stor risk att smittas av coronaviruset. Enligt Folkhälsomyndigheten löper de fem gånger större risk att drabbas av en covid-19 diagnos.

Åkaren Elias Mounayerji är ansluten till Taxi Stockholm. Flera av hans anställda har valt att stanna hemma under pandemin.

– De vågar inte köra, säger han utanför centralstationen i Stockholm.

Elias Mounayerji har antikroppar och är inte lika oroad nu. I våras installerade han en plexiglasskiva mellan sätena i alla sina bilar.

Elias Mounayerji har kört taxi sedan slutet av 90-talet. Foto: ALI LORESTANI / TT

Pengarna oroar

Åkaren Amer Al-Douri kör för Sverigetaxi i Stockholm. Han har ingen skyddsskärm i bilen, eftersom han vill kunna prata med sina kunder, som nästan alltid sitter i baksätet. De få kunder som finns kvar.

Intill står Bassam Ismail, åkare på Taxi Kurir. I hans bil sitter ett egentillverkat skydd i mjukplast.

– Jag vet inte om kunder kommer från andra län, om de har coronavirus eller är förkylda. Jag bara skyddar, säger han innan en familj med munskydd stannar till vid taxikön.

”Ett helvete”

Bassam Ismail har tappat nästan 70 procent av sina körningar, och krisen märks även bland andra förare. Det är ett katastrofläge ekonomiskt, ”ett helvete” säger en Taxi Stockholm-åkare som tagit en paus i skuggan.

– Jag kan inte betala hyran, jag kan inte köpa mat till mina barn, säger mannen som vill vara anonym.

Han jobbar för att kunna betala växelavgiften, avgiften till Taxi Stockholm, som han är ansluten till.

– Jag tycker det är jättekonstigt att de stora taxibolagen inte sänker den. Det är väldigt dumt.

Över 100 avskedade

Cabonline har varumärken i hela Sverige, bland annat Taxi Kurir och Sverigetaxi. Presschefen Ulf Samell hävdar att man reducerat sin växelavgift och även erbjudit åkare att skjuta upp den.

TT: Varför kan ni inte ta bort avgiften?

– Vi har en stor andel samhällsnyttiga resor som färdtjänst, och det krävs en stor administrativ apparat för att hålla igång den.

Både Cabonline och Taxi Stockholm säger sig följa Folkhälsomyndighetens råd. Man har även erbjudit montering av stänkskydd i bilen, men det kostar några hundralappar för åkarna.

Fakta: Studie om covid-smitta bland olika yrken

Visa

Folkhälsomyndigheten har tittar närmare på hur vanigt det är att smittas av covid-19 inom olika yrkesgrupper. Det beskrivs som en ”enkel inledande undersökning” och rör personer som har diagnosticerats mellan 13 mars till 27 maj.

Uppgifter från myndighetens databas över anmälningspliktiga sjukdomar har samkörts med Statistiska centralbyråns (SCB) uppgifter om yrkesgrupper.

Resultatet: Taxiförare samt buss- och spårvagnförare har i högre grad än andra yrkesgrupper* diagnostiserats med covid-19 under perioden.

*Vård- och omsorgspersonal exkluderades i genomgången, eftersom dessa testats i större utsträckning.

Källa: Folkhälsomyndigheten

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Corona i Stockholm

Mer i ämnet