Taxikunder får betala extra från Arlanda

Uppdaterad
Publicerad

Taxikunder betalar tiotals miljoner kronor i avgift varje år för att finansiera taxisystemet utanför Arlanda. Swedavia som driver flygplatsen försvarar avgiften med motiveringen att det skapar mindre kaos för resenärerna.

Uppradade taxichaufförer som försöker få kunder utanför terminal 5 på Arlanda. Flygplatsen valde att införa ett nytt system 2010 efter att det rått kaos bland taxibilarna. Men systemet kostar pengar och därför tar Swedavia 36,20 kronor per körning för att finansiera taxihanteringen på Arlanda. Och det är kunderna som får betala extraavgiften när de åker med bolagen.

– Det var 1,2 miljoner taxibilar på Arlanda som hämtade upp folk förra året. Det måste hanteras strukturerat, då har vi en kostnad för det. Omsättningen var förra året 44 miljoner, säger Tomas Kreij chef för resenärsservice på Swedavia till SVT ABC.

Taxibolagen tar ut olika avgifter från flygplatsen

Det råder fri prissättning i Sverige, så det är upp till taxioperatören att ta ut en extraavgift av taxikunden för att få tillbaka de 36,20 som varje taxibil är skyldig att betala flygplatsen.

Vet kunden om att det här priset är satt, och att man får betala extra för att åka från Arlanda?

– Jag tror att i vissa sammanhang vet kunden om det, för att taxichauffören informerar om det. I övrigt är det mycket fastpris från Arlanda, så det ingår i totalpriset, säger Tomas Kreij.

Swedavia är inte ensamma om att ta ut en avgift. På Centralstationen, Bromma flygplats och i Frihamnen är det liknande avgifter. Taxibolagen. har ett fast pris mellan Arlanda-Stockholm och Arlanda-Uppsala och det står också på rutan. Trots det fasta priset informerar taxichaufförer i vissa bolag att de lägger på en avgift på det fasta priset för att täcka de 36,20 kronor som Arlanda tar ut.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.