Daniel Helldén (MP) är sedan 2014 trafikborgarråd i Stockholms stad. Foto: TT

Tidigare trafikdirektör: ”Helldén (MP) försökte påverka våra utlåtanden”

Uppdaterad
Publicerad

I december fick Jonas Eliasson avgå som trafikdirektör. Den officiella anledningen var att samarbetet mellan politiker och tjänstemännen behövde utvecklas. Nu bekräftar flera tjänstemän inom staden samt Jonas Eliassons företrädare att trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) under flera år försökt påverka tjänstemännens skrivelser.

När Jonas Eliasson fick lämna sitt uppdrag kunde Dagens nyheter berätta att anledningen var att han motsatt sig en politisering av trafikkontorets arbete. Tidningen skrev vidare att Daniel Helldén tvingat bort Jonas Eliasson. Även i Dagens industri har det framkommit liknande uppgifter kring att Daniel Helldén försökt påverka vad tjänstemännen skrev i en miljözonsrapport.

Jonas Eliasson, tidigare trafikdirektör i Stockholms stad. Foto: TT

Tidigare trafikdirektör berättar

Mellan 2011 och 2015 var Per Anders Hedkvist trafikdirektör i Stockholms stad. Ett år innan han slutade sitt uppdrag fick staden en ny majoritet bestående av S, V, Fi och MP. Tidigt märkte Per Anders Hedkvist att det nya trafikborgarrådet Daniel Helldén hade en helt annan hållning till tjänstemännen än sina företrädare.

– Daniel Helldén var ny i sin roll och man märkte tidigt att han och hans medarbetare ville påverka våra utlåtanden. Det var en dialog om tjänstemännens och politikens roll, säger han.

Per Anders Hedkvist var trafikdirektör i Stockholm mellan 2011-2015. Innan dess var han vd för Stockholms stads bostadsförmedling. Foto: Signalisten

Helldén slår ifrån sig kritiken

Trafikborgarrådet Daniel Helldén själv har däremot en helt annan bild av relationen mellan honom och tjänstemännen. Han menar att det är hans skyldighet att påpeka brister i utlåtanden om han upptäcker sådana.

– Som ordförande för nämnden så är jag skyldig att se till att de ärenden som kommer upp är korrekt beredda och att de är förståeliga. Om det är så att man hoppar över saker så som riktlinjer som fullmäktige tidigare beslutat om måste jag ju påpeka detta, säger Daniel Helldén.

Nu finns det flera personer som känner att du är inne och försöker påverka tjänsteutlåtanden. Kan du förstå vad dessa kritiker menar?

– När det kommer till trafikområdet kan jag förstå att det finns kritik. Vi har ställt om så att vi prioriterar andra trafikslag än tidigare. Det är möjligt att man inte varit van vid att göra den typen av förändringar.

Flera källor bekräftar bilden

SVT Stockholm har varit i kontakt med flera källor med insyn i Daniel Helldéns relation till trafikkontoret. De bekräftar bilden av att han systematiskt försöker påverka hur utredningar eller utlåtanden skrivs.

– Man hade en tydlig vilja att få beslutsunderlag som stämde överens med det beslut man ville fatta. Jag förstår det faktiskt inte. Det skapar bara problem med samarbetet mellan politiker och tjänstemän, säger Per Anders Hedkvist.

Vad är problemet med att politiker lägger sig i tjänstemännens skrivelser?

– Jag har inget emot att politikerna fattar andra beslut än vad tjänstemännen rekommenderar. Men principen måste gälla att tjänstemännen levererar opartiskt underlag och faktagrundade förslag till beslut.

Professor: ”Han verkar inte våga ta ansvar”

Olle Lundin är professor i offentlig förvaltning. Han ser stora risker med att politiker går in och försöker påverka i tjänstemännens professionella utlåtanden.

Foto: Uppsala universitet

– Tjänstemännen är ju där för att tillföra kompetens. De ska jobba självständigt. Sker det systematiskt att politikerna går in och styr vad som ska skrivas riskerar det att urholka systemet som det är tänkt att fungera.

Han ser inget lagbrott i det som har framkommit kring Daniel Helldéns agerande.

– Det verkar som att han vill något men inte vågar ta ansvar för vad han vill. Han gömmer sig och vill slippa ansvar, säger Olle Lundin.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.