Foto: Moa Ferm/SVT

Trafikstart för Barkarbystadens nya ”tunnelbana på gummihjul”

Publicerad

På måndag börjar Sveriges första eldrivna BRT-bussar rulla mellan Barkarbystaden och Akalla. De elektriska bussarna har fått dedikerade filer och målet är att halvera restiden till tunnelbanan.

De tre nya bussarna är resultatet av ett samarbete mellan Järfälla kommun, SL och bussoperatören Nobina och trafikerar Barkarbystaden och Akalla, i väntan på att tunnelbanan byggs ut till Barkarby.

Emma Feldman (M), kommunstyrelsens ordförande i Järfälla. Foto: Moa Ferm/SVT

– De är ju tänkt som en lösning fram tills att tunnelbanan är klar, på premiärturen åkte vi mellan Barkarbystaden och Akalla på sex och en halv minut, säger Emma Feldman (M), kommunstyrelsens ordförande i Järfälla.

Notan: ”Runt 100 miljoner”

Bussarna finanseras ungefär till hälften av statliga stadsmiljöbidrag och den totala kostnaden är enligt kommunstyrelsens ordförande i Järfälla runt 100 miljoner kronor. Sedan tidigare kör även självkörande bussar i Barkarbystaden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.