Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Bilden är tagen under måndagen och är från ett soprum i Vasastan. Foto: SVT

Strejken över – men klagomålen väller in

Trots att sopstrejken kan ses som över så fortsätter reklamationerna att strömma in. Under måndagen fick Stockholm Vatten och Avfall runt 1.000 klagomål för brister i sophämtningen.

Efter den trettonde dagen med sopstrejk, så meddelar Reno Norden att strejken blivit mindre effektiv. Företaget uppger att det på tisdagen har 37 av 39 sopbilar i drift. De ordinarie sophämtare som är borta från jobbet har ersatts av inhyrd personal.

– Bilarna är ute i två omgångar så att de både kan jobba den ordinarie rundan och åka på reklamationer, säger Helena Lilestrand, kommunikatör på Stockholm Vatten och Avfall.

Sabotage mot containrar

Två sophämtare ska under måndagen ha valt att komma tillbaka till företaget. Dock är effektiviteten hos de sopbilar som är i drift något reducerad, då containrarna som satts ut på stan utsatts för sabotage. Någon har satt hänglås på dem.

– Jag har inte fått någon återkoppling i dag om hur omfattande problemet är. Men våra entreprenörer ronderar de här containrarna dagligen. Skulle det vara lås så knipsas dem, säger Helena Liljestrand.

Läs även: L anklagar sophämtare för fusk med sjukintyg

Under helgen minskade antalet reklamationer för Reno Norden till under 100 stycken. Vid måndagseftermiddagen hade dock 772 reklamationer kommit in. För Liselotte Lööf, vars anställda förra veckan genomförde en sympatistrejk, var antalet reklamationer på måndagen 180 stycken.

På tisdagen körde Liselotte Lööf med full styrka och ordinarie personal, uppger Stockholm Vatten och Avfall.

Uppmanar stockholmare att reklamera

Stockholm Vatten och Avfall säger att reklamationerna är väntade eftersom måndag och tisdag stora hämtdagar.

Stockholm Vatten och Avfalls webbplats kan du anmäla utebliven sophämtning.

– Vi har bett stockholmarna att reklamera så att vi kan ta reda på var någonstans det finns problem, säger Helena Liljestrand.

Reklamationer för Reno Norden

Visa

5 juli: 90 (sopstrejkens första dag)

6 juli: 293

7 juli: 321

8 juli: 81

9 juli: 85

10 juli: 771

11 juli: 1151

12 juli: 1154

13 juli: 939

14 juli: 654

15 juli: 95

16 juli: 106

17 juli: 772

Totalt: 6512

Källa: Stockholm vatten och avfall

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Sopstrejk i Stockholm

Mer i ämnet