Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) har nu satt igång en kampanj i valrörelsen för att Stockholm måste bygga en östlig förbindelse. Foto: SLL Anna Molander/SVT

M: Två av tre stockholmare vill ha en östlig vägförbindelse

Publicerad

På fredagen presenterade Stockholmsmoderaterna en ny kampanj för att ringleden runt Stockholm ska byggas färdigt. Enligt en opinionsundersökning som Moderaterna beställt av Demoskop är två av tre stockholmare positiva till en östlig förbindelse – något som varit under diskussion i många år.

En östlig förbindelse, även kallad Österleden eller Östra länken, skulle enligt planerna binda samman Södra och Norra länken på östra sidan av Stockholm. Men i regeringens nationella transportplan för 2018-2029 som presenterades före sommaren ingick inte den östliga förbindelsen.

Sverigeförhandlingen meddelade i september 2017 att de avbryter förhandlingarna om den östra förbindelsen eftersom stödet från Stockholms stad var för litet.

Redan då var Stockholmsmoderaterna på krigsstigen och uttryckte sin besvikelse. Nu vill man med sin nya kampanj och undersökning locka över väljare från andra partier som är överens med Moderaterna i just den här frågan.

”Stort stöd bland samtliga riksdagspartiers väljare”

”Undersökningen visar stort stöd för bygget bland samtliga riksdagspartiers väljare trots att den socialdemokratiska regeringen och S-styret i staden är emot”, skriver Moderaterna i sitt pressmeddelande.

– Vi sträcker nu ut en hand till alla som vill bygga klart ringleden, oavsett om de röstat på något annat parti tidigare eller nu överväger att göra det, säger trafiklandstingsrådet Kristofer Tamsons (M).

S: Tunnelbana och fyrspår viktigare

Socialdemokraterna i stadshuset har förklarat att de istället prioriterat utbyggd tunnelbana och fyrspår till Uppsala,

– Det är en statlig förbindelse och vi kan inte bara vara med och betala när det inte ger mer tillbaka i form av bostäder till Stockholm, vi ser inte den bostadspotentialen i projektet, sa Karin Wanngård (S) till SVT Nyheter Stockholm för snart ett år sedan.

Martin Nilsson valledare för Socialdemokraterna i Stockholmsregionen kommenterar på fredagskvällen Moderaternas utspel:

– Vi är alla eniga om att vi vill ha bättre framkomlighet och att det behövs mer satsningar på infrastruktur i vår region. Det svåra är att betala den. När frågan var uppe i Sverigeförhandlingen sa alla berörda Moderatkommuner och landstinget nej till att betala sin del.

– Att Moderaterna väcker frågan nu beror mer på sjunkande opinionssiffror och att de inte vill debattera vårdkrisen i Stockholm. Vi kommer inte bygga motorvägar på bekostnad av kollektivtrafik, säger Martin Nilsson valledare för Socialdemokraterna i Stockholmsregionen

Så har undersökningen gjorts enligt Demoskop:

Visa

Undersökningen är genomförd av Demoskops och Norstats slumpmässigt telefonrekryterade webbpaneler. Målgruppen är röstberättigade i Stockholms län.

1245 intervjuer har genomförts under 12 juli till 3 augusti 2018.

Vad är din uppfattning om vart och ett av följande förslag för att öka framkomligheten i Stockholms län?

Bygga Östlig förbindelse, som knyter ihop Norra- och Södra länken för bil- och kollektivtrafik

Ej svar                    3%

1 Mycket dåligt        5%

2                             4%

3                             22%

4                             23%

5 Mycket positiv      44%

Förbjuda dieselbilar på gator i innerstaden

Ej svar                    2%

1 Mycket dåligt       35% 

2                            21 %

3                            19%

4                            10%

5 Mycket positiv      13%

Höjd skatt på bensin och diesel

Ej svar                     1%

1 Mycket dåligt         48%

2                              16%

3                              16%

4                              9%

5 Mycket positiv        10%

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer