Det var i måndags som Region Stockholm fattade beslut om att häva kontraktet med SBT Sverige – den entreprenör som bygger nya tunnelbanan mot Barkarby.
– Slutbesiktningen som gjordes i början av juli fick avbrytas eftersom arbetet inte var klart, säger Niklas Bergman som är förvaltningschef på Nya tunnelbanan Region Stockholm.
Farlig arbetsmiljö – bygget stoppat flera gånger
Enligt Region Stockholm har problemen med entreprenören funnits i flera år. Förutom upprepade kontraktsbrott med spräckta tidplaner, så har det funnits så grova brister i arbetsmiljön att arbetet stoppats flera gånger.
– Det stämmer att arbetet stoppades en gång i höstas, men nu har vi gått igenom alla rutiner så att arbetsmiljön är säker, säger Fredrik Asklund,
vice operativ chef SBT Sverige.
Invigning försenas
Den nya tunnelbanan mellan Akalla och Barkarby skulle egentligen ha öppnat 2026. Nu blir det inte så.
– Trafikstarten försenas – kanske upp till ett år. Avbrottet leder naturligtvis också till att kostnaderna drar iväg, säger Niklas Bergman.
Entreprenören också hävt kontraktet
Redan i fredags valde SBT Sverige att själva häva kontraktet med hänvisning till uteblivna betalningar från Region Stockholm.
Ett felaktigt påstående, menar Niklas Bergman, som i stället säger att SBT:s hävning i sig utgör ”ett väsentligt kontraktsbrott”.