Två reklamaffischer med abstrakt design och klistermärken på tegelvägg inomhus.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se den uppmärksammade reklamkampanjen som nu fälls av reklamombudsmannen – hör honom förklara varför i videon. Foto: SVT

Varför fälldes tuttreklamen i tunnelbanan?

Uppdaterad
Publicerad

Efter att rumpreklamen i tunnelbanan rekordanmälts har reklamombudsmannens opinionsnämnd kommit med sitt avgörande: Den kritiserade kampanjen fälls.

– Den är inte utformad med sådan försiktighet som den bör vara, säger Peter Knutsson, reklamombudsman.

”Tänker du på rumpor dagarna i ända?” och ”Ser du tuttar vart du än tittar?”.

Det var några av Akademiklinikens reklambudskap som mötte stockholmare i tunnelbanan i februari. Kampanjen kritiserades på sociala medier, bland annat av bloggaren Flora Wiström. Det ledde i sin tur till massanmälningar, 131 stycken.

– Det är ovanligt många som har reagerat, säger Peter Knutsson, reklamombudsman.

Och nu har reklamombudsmannen valt att fälla den kritiserade reklamen.

Men varför fälldes tuttreklamen? Hör reklamombudsmannen Peter Knutsson berätta i videon.

Akademiklinikerna svarade tidigare på kritiken så här:

”Vi på Akademikliniken vill inte vara med och skapa några ideal eller cementera en viss ”look”. Även budskapet är noga genomtänkt. Vi ville minimera risken att någon uppfattar vår kommunikation som att det är fel på deras kropp. I den lekfulla texten i annonserna så är det tydligt att vi pratar till dom som redan idag överväger en förändring.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.