Elva farthinder finns utplacerade på en kilometerlång sträcka genom den nya stadsdelen Rosendal i Uppsala. Enligt skyddsombudet passerar bussarna farthindren i Rosendal sammanlagt 7 000 gånger på ett dygn.
Omotiverat, tycker skyddsombudet som menar att det leder till såväl förseningar i tidtabeller, som miljöpåverkan och inte minst fysiska problem för förare.
– Vissa medarbetare har upplevt ont i ryggen och axlarna efter sina arbetspass, kommunen borde ha pratat med oss på förhand, säger Jafar Sarehkhani, skyddsombud Kommunal.
Anmält till Arbetsmiljöverket
Skyddsombudet har har å förarnas vägnar gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket i syfte att få kommunen att ta bort majoriteten av farthindren.
Samtidigt menar kommunen att farthindren har installerats enligt lagen men att det handlar om en pågående konstruktion som ännu inte är färdig.
– Det kan innebära att farthindren inte är som de kommer att vara i slutänden, säger Tove Västibacken.
I mitten av mars kommer de berörda parterna att mötas för att diskutera frågan.
Se hur en tur kan se ut i klippet ovan.