Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Järnvägsövergången vid Börje tull är en av Uppsalas trafikproppar, men 2025 ska den vara borta. Kolla klippet där vi berättar om arbetet som nu är i gång på allvar. Foto: SVT

Tre av Uppsalas trafikproppar ska bort

Publicerad

Varje dygn går järnvägsbommarna ner över 200 gånger i centrala Uppsala, vilket leder till att tiotusentals trafikanter riskerar att fastna vid tre olika korsningar.
Men om sju år ska väntan vid bommarna vara över.

Jan Modig vevar ner rutan och tittar lite uppgivet mot de blinkande ljusen vid Börjegatans järnvägskorsning.

– Jag passerar här fem-sex gånger per dag, säger Jan Modig som jobbar som låssmed.

Börjegatan, S:t Olofsgatan och S:t Persgatan är tre trafikproppar, där planeringsarbetet nu är i gång för att få till planskilda korsningar.

Vid Börjegatan har Trafikverket dragit i gång markundersökningar och 2023 börjar själva bygget. Två år senare ska tunneln vara på plats här, och 2027 har Uppsala minst tre nya planskilda korsningar på plats – om allt går enligt tidsplanerna. Kommunens kostnad här beräknas landa på cirka 150 miljoner kronor.

Ser många fördelar

Charlii Enström är Trafikverkets projektledare för Börjegatan, och han ser många fördelar med att bygga planskilda korsningar, som är en fokusfråga för myndigheten.

Trafiken kommer förstås att flyta smidigare. Enligt uppgifter från Uppsala kommun passerar en medelstor svensk stad vid de tre punkterna som ska byggas om.

En viktig vinst handlar om en förbättrad trafiksäkerhet:

– Järnvägsövergångar räknas till de farligare punkterna på nätet, säger Charlii Enström.

Med planskilda korsningar så undviks spårspring. En annan fördel är att bomfritt är lika med underhålls- och utryckningsfritt.

– Varje gång en motor går sönder så kräver det en utryckning.

Trafik kan ledas om

Men det kan bli stökigt i Uppsala när tre tunnelbyggen pågår samtidigt mellan 2024 och 2025?

– Det kräver en plan som vi kommer att ta fram tillsammans under 2021.

Hur skulle man kunna göra för att undvika trafikkaos?

– Det går att leda om trafik så att den kommer in i stan på andra vägar än den gör i dag.

SVT har besökt en av trafikpropparna. Kolla i klippet vad folk tycker och vad som görs.

S:t Olofsgatan

Trafikmätning 1: Vid en dygnsmätning i juni 2017 passerade 5 599 cyklister och gångare järnvägsövergången vid S:t Olofsgatan.

Trafikmätning 2: I september 2019 gjorde Uppsala kommun en mätning av passerande motorfordon. Dygnstrafiken låg på 2 859 fordon. Den lätta trafiken stod för 95 procent. Under mätningen som pågick en vecka noterades 7 554 hastighetsöverträdelser, 38 procent körde för fort.

Tågmätning: Varje dygn passerar 163 tåg.

Byggstart: 2024

Öppnar för trafik: 2027.

S:t Persgatan

Trafikmätning: Vid en dygnsmätning i juni 2017 passerade 8 986 cyklister och gångare järnvägsövergången vid S:t Persgatan (motortrafik är inte tillåten här). 

Tågmätning: Varje dygn passerar 163 tåg.

Byggstart: 2024

Öppnar för trafik: 2027.

Kostnad: Uppsala kommuns beräknade kostnad för att få till planskilda korsningar vid S:t Persgatan och S:t Olofsgatan ligger på 150 miljoner kronor.

Börjegatan

Trafikmätning: 2016 undersöktes trafikflödet vid Börjegatan. Dygnstrafiken uppmättes till 9 492 fordon. Den tunga trafiken stod för 8,9 procent. 41 procent av fordonen körde för fort, det vill säga över 40 kilometer i timmen.

Tågmätning: 40 tåg per dygn passerar.

Byggstart: 2023

Öppet för trafik: 2025

Kostnad: Trafikverket står för hela finansieringen. Den är inte klar i dagsläget.

Källa: Uppsala kommun och Trafikverket

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer