Villor, radhus och både höga och låga flerfamiljshus ramar in tegelbyggnaden fylld med barn i stadsdelen Årsta. Det gör att barn med olika bakgrund har goda möjligheter att mötas tidigt i livet – just här.
Uppsala kommuns uppbyggnad av förskolan bygger på en närhetsprincip. Vårdnadshavare söker förskoleplats på önskad förskola och erbjuds sedan plats så nära hemmet som möjligt.
Bra förutsättningar för mångfald
Årstaområdets blandade bebyggelse skapar förutsättningar för heterogena gruppsammansättningar i stadsdelens förskolor, däribland Kamomillen.
– Kommunens förskolor har ett bra rykte i området, och många väljer den förskola som ligger närmast, säger Stina Hultén, områdeschef.
– Mångfald berikar. Barnen kommer med olika ryggsäckar och olika erfarenheter. Då får vi också olika ingångar och synvinklar när vi diskuterar, säger Linda Torell, förskollärare.
Klippet: Mer om läget på Uppsalas förskolor – och fördelen med blandade grupper.