Har du någongång passerat Uppsala resecentrum har du sett dem. Cyklarna. I trånga, långa rader, nästan så långt ögat kan se. Det är det här problemet som Uppsala kommun nu försöker att angripa på ett nytt sätt. Genom att stapla cyklarna.
– Det är en testyta som vi kör preliminärt året ut, så att vi också får in lite data på hur de upplevs under höst- och vinterklimat, säger Oscar Forss, projektledare och trafikplanerare vid Uppsala kommun.
44 extra parkeringar
Genom att fälla ner en ställskena och rulla upp sin cykel kan man nu alltså låsa cyklar på höjden i en tvåvåningslösning. Enligt kommunens beräkningar har nu testytan, bakom båghotellet vid resecentrum, 44 extra cykelparkeringar jämför med tidigare.
– Testytan kostar ungefär 200 000 kronor, säger Oscar Forss.
Kan det bli aktuellt att sätta in liknande lösningar över hela resecentrum?
– Det finns planer på det men samtidigt vet vi inte riktigt än. Vi vill gärna utvärdera det här testet först och utvärdera det i kommande planeringar, säger Oscar Forss.
Använder du stället själv?
– Ja, varje morgon. I testsyfte.
Så mycket pengar lägger Uppsala kommun på cykelplanering
Investeringar vad gäller projektering, utredningar och byggnationer:
- Total investeringsbudget: 64 700 000 kronor
- Investeringsbudget för cykelparkeringar i centrala Uppsala: 1 800 000 kronor
- Investeringsbudget för cykelparkeringar vid stationer och hållplatser: 700 000 kronor
Driftbudget för cykel:
- Cirka 40 000 000 kronor
Budget för att hantera cykelparkeringar (cykelvärdar, hantering av felparkerade cyklar med mera):
- 2 000 000 kronor
Källa: Oscar Forss, Enheten för trafik och samhälle, Uppsala kommun